Avatar billede Victor Juniormester
22. september 2018 - 15:54 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Jeg har brug for en ny pc.

Hej.
Jeg købte mig en computer et lille års tid før min konfirmation og er 17 år nu. Den gamle er har nogle år på bagen og kan ikke rigtigt følge med mere, fx den har svært ved at loade spil og køre programmer meget langsomt. Jeg har kigget lidt rundt for at finde en pc som jeg kan have hjemme men jeg har ikke forstand på hvad der skal være i den.

Jeg spiller hovedsageligt league of legends (hvilket min nuværende pc køre med 10-30 fps +- lidt), men jeg vil gerne begynde at spille nogle lidt større spil.

Har hørt lidt om at denne på skulle være god.
↓↓↓↓↓↓
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/HP880070NO/hp-omen-880-070no-stationar-gamer-pc
↑↑↑↑↑↑

Ville elske at høre lidt fra nogle der ved noget om det, og er også åbne over for andre pc'er.

Håber der er nogle der kan hjælpe og tak på forhånd.

PS, skal egentlig også have en skærm, så hvis nogen lige gider, at være en skat, og efterlade et link til en billig og god skærm ville det være skønt.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2018 - 17:00 #1
Avatar billede Victor Juniormester
22. september 2018 - 17:04 #2
fedt, men ved du om noget af det er pengene værd?
Avatar billede eurositi Ekspert
22. september 2018 - 18:18 #3
Jeg kan ikke helt greje, om det RX 580-kort, der benchmarkes på PassMark, er det samme, som det der sidder i El-Gigantens model:
https://www.videocardbenchmark.net/compare/Radeon-RX-580-vs-GeForce-GTX-1050-Ti/3736vs3595

Hvis det er samme model, er RX 580'eren faktisk bedre end 1050 Ti-kortet.
Avatar billede Victor Juniormester
22. september 2018 - 18:24 #4
Altså tak for dit svar, men jeg har ikke rigtig styr på pc dele, og ved ikke helt hvad du mener.

Er det noget med den som jeg linkede til?
Avatar billede eurositi Ekspert
22. september 2018 - 18:29 #5
Denne model har et 1060-kort, som slår begge de to andre modellers kort: http://topdata.dk/product.asp?product=12203
(Husk at Windows skal tilkøbes, hvis ikke du har en Windows-udgave, der kan flyttes fra din nuværende PC - Tjek Systemoplysninger. Hvis produktkoden hedder noget med "OEM", kan den ikke flyttes).
- Fås også i en lidt dyrere udgave med 6 gb, som dog ikke gør nogen nævneværdig forskel ift. 3 gb-udgaven, når det handler om gaming.

Topdata har også en model med et 1070Ti-kort til 8299. Hér er vi oppe på en markant bedre ydelse på FPS-spil - men det giver kun mening, hvis dit budget kan bære det.
Avatar billede eurositi Ekspert
22. september 2018 - 18:35 #6
#4. Ja. Det er en side, der sammenligner alle grafikkort både ift. spilydelse (første diagram) og værdi for pengene (andet diagram). Man kan også se kortenes placering på en generel liste over grafikkort.

Hvis du har fundet en maskine med f.eks. et 1050Ti-grafikkort, skriver du blot "1050" i søgefeltet på Passmark.com. Herefter kan du klikke på "Compare" knappen, som føjer det til en sammenlignings-liste. Søg dernæst på et andet grafikkort og gentag proceduren. Når du har mindst to kort på listen, kan du sammenligne modellerne side om side. Maksimum er vist tre kort.

Passmark giver også mulighed for at sammenligne CPU'er og harddiske på samme måde.
Avatar billede Victor Juniormester
22. september 2018 - 18:57 #7
Tak for hjælpen.
Hvis i stod og skulle købe en ny til et budget på maks 6-7K hvad ville i så gå med?

#5. Min skole tilbyder at man kan downloade Windows softwaren til en pc, så det er ikke noget problem med hensyn til det.

Jeg er også lidt i tvivl omkring noget med PassMark, da så vidt jeg har forstået det, så er den der klare sig bedst i den test som jeg har lavet, også den billigste hvilket forvirre mig lidt da, ja det er den billigste

https://www.videocardbenchmark.net/compare/Radeon-RX-580-vs-GeForce-GTX-1050-Ti-vs-GeForce-GTX-1070-Ti/3736vs3595vs3842
Avatar billede Carnac Forsker
22. september 2018 - 21:56 #8
Avatar billede eurositi Ekspert
22. september 2018 - 22:03 #9
Der er som sagt to diagrammer:
1) Viser, hvilket kort, som yder bedst (klart 1070Ti)
2) Viser, hvilket kort, der klarer sig bedst - målt i forhold til prisen (RX 580)

1070Ti er et dyrere, men også noget kraftigere grafikkort, end de to andre. Derfor vinder det klart i den første, mens det som forventet ligger sidst i den anden sammenligning.

Det afgørende er derfor, om den ekstra kraft i 1070Ti'en eller 1060'eren er vigtigere end merprisen.

Hvis jeg skal hjælpe dig med at snævre dit valg ind ift dit budget, vil jeg sige, at valget står mellem dit eget forslag (Elgigantens med et RX 580, hvis det er det samme, som det i PassMarks test) eller mit forslag fra Topdata med et 1060 grafikkort (http://topdata.dk/product.asp?product=12203) til 5600 kr
Hvis du ikke behøver at bekymre dig om tilkøb af Windows, vil jeg sige, at mit forslag fra Topdata - eller denne her til 7200 kr: http://topdata.dk/product.asp?product=12287 vil

Jeg fandt også dette website, hvor man kan kombinere grafikkort og CPU og vælge et spil (League of Legends) og skærmopløsning (1080p fuld HD) for at se, hvilken maksimal FPS, man kan forvente:

1070 GTX (med i5 8400 CPU): 187 fps
http://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-League-of-Legends/3761/141989.355255.0.1080p.0

1060 GTX (med i5 8400 CPU): 148 fps
http://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-League-of-Legends/3761/165268.355255.0.1080p.0

RX 580 (med Ryzen 5 1400 CPU): 107 fps
http://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-League-of-Legends/3761/268793.263821.0.1080p.0

1050Ti (med i5 8400 CPU): 203 fps
(203 fps gi'r INGEN mening. Jeg tror, det mest korrekte tal vil være 80 fps - Det svarer til hvis man vælger et almindeligt 1050 grafikkort på listen)
http://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-League-of-Legends/3761/188434.355255.0.1080p.0

Jeg synes ikke, din egen er dum, men jeg ville alligevel vælge en Topdata-PC, hvis du kan installere Windows gratis. Du får mest spilydelse til prisen på den måde. De andre butikker inkluderer Windows, men det er jo en overflødig udgift for dig.
Avatar billede Victor Juniormester
22. september 2018 - 22:18 #10
Mange tak for dit svar, men ved den del hvor du skriver

eller mit forslag fra Topdata med et 1060 grafikkort (http://topdata.dk/product.asp?product=12203) til 5600 kr

har du så kommet til at bruge et forkert link? Jeg spørger da det ikke helt passer med det grafikkort du skriver eller prisen.
Avatar billede eurositi Ekspert
22. september 2018 - 22:36 #11
Undskyld. Det var denne her, jeg mente: http://topdata.dk/product.asp?product=12272
Avatar billede posten Ekspert
22. september 2018 - 22:52 #12
ville ALDRIG  købe et hp produkt og til med en amd-prosessor  bruge hellere dine penge på denne den har til med også en ssd disk på 256 de fleste er på ca 120 og hvis du senere viol ha lagerplads kan du efter montere en ekstra disk https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/LE90JX0015MW/lenovo-legion-c530-cube-stationar-gaming-computer
Avatar billede Victor Juniormester
23. september 2018 - 00:04 #13
#12. Er det noget du selv har erfaringmed.

Hvis ja, er det så nødvendigt med tilføjelser til den, og hvordan kører den nogle af de lidt store spil?
Avatar billede posten Ekspert
23. september 2018 - 07:14 #14
#13 har igennem tiderne samlet en del pc'er (dem man kalder for bambusmodeler) skærmkortet er jo på 4 gb det burde være nok til de fleste spil ang ram er der 8 i den det er også godt når de store opdateringer kommer til win 10 men kan senere udbygges til 32 gb ram så det burde være en pc'er du kan bruge i MANGE  år
Avatar billede Victor Juniormester
23. september 2018 - 08:28 #15
Tak for svarene, det har virkelig hjulpet.
Avatar billede posten Ekspert
23. september 2018 - 08:46 #16
det er derfor "vi" er hér
Avatar billede Victor Juniormester
23. september 2018 - 11:59 #17
Posten: med hensyn til Lenovo'en som du henviser til, er der der så plads til at man kan putte en større ssd i, jeg spørger da den har 256 og det kan blive nødvendigt med mere, desuden er pc'en lille og jeg er i tvivl om der er en plads til mere.
Avatar billede eurositi Ekspert
23. september 2018 - 12:21 #18
#12
Hvorfor bruge 7000 kroner på en PC med et (fesent) 1050Ti-kort og Windows, når spørgeren allerede har Windows? Spørgeren kan spare over 1000 kroner og købe en Asus med et væsentligt bedre 1060-kort, eller vælge at bruge 7200 og få et markant kraftige 1070-kort. Mine to forslag fra Topdata er i mine øjne de bedste.
Avatar billede posten Ekspert
23. september 2018 - 16:51 #19
#17
du skal ikke skifte din ssd men mont. en ekstra disk f.eks  en på 1 tb eller 2 alt efter hvad plads du regner med at skal bruge af lagerplads
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2018 - 17:18 #20
#posten?
Anbefaler man nu dårligere benchmark? Wow!

#Victor #ditindlæg
Få fat i den du selv har postet til at starte med, det med antitrust med HP eller Dell er for længst ovre, desuden har amd på rette kurs end Intel.
Mindre strøm forbrug stor ydelse. Intel produkter har mere sårbarheder disse dage.
Avatar billede posten Ekspert
23. september 2018 - 17:26 #21
#20 vi er stadig MANGE der IKKE vil bruge amd da den udvikler temlig meget varme og derfor stadig for stort forbrug af strøm fortsætter med KUN at bruge intel i de bambusmodeler jeg er med til
Avatar billede Victor Juniormester
24. september 2018 - 08:33 #22
altså lige nu kigger jeg meget på disse 2. Jeg kan ikke helt finde ud af om det er pengene værd at bruge de extra 700 kr for den til 7200kr.

↓↓↓↓↓↓↓↓
http://topdata.dk/product.asp?product=12287        7200kr
↨↨↨↨↨↨↨↨
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/HP880070NO/hp-omen-880-070no-stationar-gamer-pc                                    6500kr
↑↑↑↑↑↑↑↑

PS. jeg har kigget lidt på den her skærm, er det noget der kan bruges eller burde man gå efter noget af bedre kvalitet.

https://www.elgiganten.dk/product/gaming/gaming-pc-skarme/ACVG240YBMIIX/acer-nitro-vg0-23-8-gamingskarm-vg240y-sort-rod
Avatar billede eurositi Ekspert
24. september 2018 - 09:50 #23
Topdata har jo samme model med medfølgende skærm, der i opløsning of frekvens (75 hz) matcher den, du linker til. Samlet pris: 6500 kroner. (Se på forsiden: http://topdata.dk/)

En rigtig gamerskærm har næsten en dobbelt så høj opdateringsfrekvens (144 hz), men den er også lidt dyrere. Jeg klarer mig dog også selv med 75 hz.
Avatar billede Victor Juniormester
24. september 2018 - 10:33 #24
Det har jeg slet ikke brug for, så jeg tænker at den jeg selv havde kigget på er fint nok.
Tak for svaret #23