Avatar billede David Linnebjerg Praktikant
28. september 2018 - 09:05 Der er 2 kommentarer

SKABELONER

Jeg er ved at lave en skabelon som skal bruges i den virksomhed jeg arbejder i.

Jeg er gået ind i BESKYT DOKUMENT og BEGRÆNS REDIGERING.
jeg skal nu  finde ud af hvordan jeg låser skrifttyperne sådan at de ikke kan ændres. når jeg trykker i "begræns formatering til udvalg af typografier" og gemmer, så ændre den skrifttypen om og væk fra den jeg ønsker , så snart jeg begynder at skrive

nogle der kan hjælpe ??
Avatar billede falster Ekspert
28. september 2018 - 11:37 #1
Ikke noget, som jeg selv har brugt. Men tjek om du har fulgt hele den procedure, der er bekrevet her:

https://support.office.com/en-us/article/restrict-or-permit-formatting-changes-69ca7857-db43-4785-9e14-7735db6d79bb
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. september 2018 - 14:05 #2
Når skrifttypen ændres, er det sandsynligvis fordi du ikke har brugt ”rene” typografier i din opsætning, men i stedet har markeret tekst og ændret direkte på formateringen.

Når du begrænser til at tillade visse typografier, kan man kun bruge de typografier. Hvis en typografi f.eks. er defineret til skrifttypen Arial, og du har ændret tekst, som anvender den typografi, til at bruge skrifttypen Times New Roman ved at markere teksten og ændre skrifttypen direkte, vil ny tekst blive skrevet med Arial, fordi typografien er defineret sådan.

Du skal være opmærksom på, at begrænsninger af redigering på den måde også blokerer for masser af anden funktionalitet i Word. Brugerne vil f.eks. ikke kunne føje fed el.lign. til dele af teksten.

Hvis du indbygger sådanne begrænsninger i en skabelon, skal du være 100 % sikker på, at alt i skabelonen er defineret og opsat perfekt – ikke noget med direkte formatering men udelukkende brug af rene typografier. Skabeloner, som skal bruges af andre, bør altid være perfekt lavet, men det er endnu vigtigere, hvis man fastlåser, hvad brugerne kan gøre.

Jeg har lavet skabeloner til et meget stort antal virksomheder, og jeg kunne ikke finde på at begrænse redigering på den måde. Min anbefaling er altid at gøre det så let som muligt for brugerne at gøre tingene rigtigt (styres bl.a. af gennemarbejdede typografier), så det er effektivt at skrive i dokumenterne, og så udseendet bliver, som det skal. Hvis man låser for funktionalitet, kan det meget hurtigt give problemer, og det kan i praksis betyde, at brugerne i stedet vælger slet ikke at bruge skabelonerne men i stedet selv laver opsætning med tilfældigt udseende.