Avatar billede KLIS Juniormester
04. oktober 2018 - 08:02 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Samme netværksdrev til 2 forskellige servere

Jeg har 2 forskellige filservere på 2 forskellige lokationer. Lad os kalde dem \\SERVER1 og \\SERVER2. På en bærbar har jeg mappet eks. \\SERVER1\Files til K:

Hvad ville best practice være for at bruge K: til \\SERVER2\Files når den bærbare fysisk er på den sekundære lokation?

Umiddelbart kan jeg ikke få filserveren (Synology RS1219+) til at svare på et alternativt navn. Kunne man lave et fix direkte i Windows 10, eller skal jeg på netværket og se om jeg kan lave noget DNS fixeri?

Jeg ved godt det optimale ville være blot at bruge L: til \\SERVER2\Files, men kunne rigtigt godt  tænke mig at undgå et konstant afbrudt netværksdrev (K:/L: afhængigt af lokation)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
04. oktober 2018 - 09:09 #1
Vil det ikke være nemmere at sætte CloudStation op på Synology NAS?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2018 - 09:11 #2
du kunne rette i hosts-filen lokalt på maskinen - så skal du angive en ip-adresse (som du jo sikkert kender) og skriver et navn du gerne vil benytte
Hosts filen ligger i:
C:\Windows\System32\drivers\etc

(også på en 64-bit)

og filen kan rettes med alm. notepad (men jeg mener det kræver admin-rettigheder)
skriv bare:
192.168.0.1 server1
192.168.1.1 server2
så kan du mappe drevet ved "\\server1" eller hhv. "\\server2"
Avatar billede KLIS Juniormester
07. oktober 2018 - 14:07 #3
Rettede i hostfilen således at den mappede server fik 2 forskellige IP adresser lidt a' la Thomas' forslag...

192.168.12.45 server1
10.0.12.45 server1

Når jeg er på 10.0 netværket, hvor server2 befinder sig, kobler netværksdrevet (opr. mappet til server1) sig til server2, som maskinen nu ser som server1 baseret på hostfilen.

Dette virker selvfølgelig kun fordi de pågældende shares har de samme navne.