Avatar billede LisserB Juniormester
05. oktober 2018 - 15:04 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hente data til celle hvis visse betingelser er opfyldt

Hej alle orakler :-)

Jeg har en udfordring med Excel:
Jeg har en masterfil med alle vores produkter og produktoplysninger. Data opdaterer jeg fra vores ERP via sql.

Jeg skal bruge data fra masterfilen til at oprette 19 forskellige prislister, og i stedet for at gøre det manuelt med copy/paste, vil jeg oprette et ark til hver fil, og så sætte det op sådan at data hentes ind automatisk til omkring 10 kolonner.

Min udfordring er nu, at jeg skal kunne specificere at den kun skal hente data HVIS et eller 2 kriterier er opfyldt.
F.eks. kun hvis der findes en pris i Euro i masterfilen eller f.eks. kun hvis produkterne ikke er salgsblokeret i et givent land. (Eller en kombi af de to).

Findes der en måde at gøre dette på?

Desuden skal jeg kunne opdatere masterfilen jævnligt, hvorved der så tilføjes eller fjernes produkter i takt med at sortimentet opdateres. Dette skal så reflekteres i de mange prisliste-ark.
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
08. oktober 2018 - 15:11 #1
Jeg ville nok udtrække via sql (en forbindelse/query pr. prisliste) med kriterierne indbygget i dine queries (f.eks. noget i stil med "WHERE [Price_EUR] IS NOT NULL" og "WHERE [Sales_Block] = 0 AND [Country_ID] = 'UAE'" eller lignende).
På den måde slipper du for at skulle "programmere" logik i Excel, der tager højde for ændringerne i antal rækker/produkter fra gang til gang, lige som du slipper for at skulle "klippe" masterfilen i stumper for derefter at samle igen i de 19 lister.
Avatar billede LisserB Juniormester
08. oktober 2018 - 15:29 #2
Hej Max,

Du har nok ret, det kan være det vil være det letteste.

Min udfordring er dog at det format jeg får lidt af dataene ud i, ikke er optimalt i forhold til det slutprodukt jeg skal bruge. Så jeg sidder pt. og forsøger at regne ud hvordan det skal gøres. Men jeg tror også jeg ender med den løsning du skriver.