11. oktober 2018 - 10:19 Der er 7 kommentarer

Harddisk fra HP 8200 kan ikke læses..

Hej
Jeg har en HP 8200, med en sekundær harddisk.
Nu vil jeg gerne hive denne harddisk ud, og sætte den i en anden pc.
Men når jeg tilslutter harddisken til den anden pc, virker den ulæselig.
Den viser drevet, men kan ikke læse det.
Disk-admin viser at harddisk formatet er "raw".
Jeg har prøvet både via usb og sata. Og også i mac.
Når den kommer tilbage i HP'en virker den fint.
Harddisken er ntfs-formateret.
Jeg har prøvet at slå disk-beskyttelse (drivelock eller hvad det hed) fra i bios, uden nogen ændring.
Tusind tak, og nogem vil hjælpe (-:
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2018 - 10:33 #1
Hvis den har været krypteret med eks. Microsoft Bitlocker (indbygget i Windows Pro/Enterprise) eller 3. parts værktøj (Endpoint Security o.lign.), vil dette være årsagen.

Eller rettere - når du kun kan se en RAW partition på andre maskiner, må det næsten være det der er "problemet".

Du er nødt til at finde ud af hvilket værktøj der har krypteret disken, og så suspende det/slå det fra. Det gøres ikke bare i BIOS, men i noget "klient" program.

Prøv at søge efter bitlocker i den kørende windows, og tjek om bitlocker er aktiv.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2018 - 10:35 #2
..OG i parantes bemærket - afhængig af værktøjet, kan det ske du er nødt til helt at dekryptere harddisken, før den bliver synlig andre steder.
Avatar billede poko1 Ekspert
11. oktober 2018 - 11:17 #3
Der findes Programmer F.eks. AOMEI der Kan genskabe MBR Eller GPT Så du redder indholdet. Og Hvis det blot er for at bruge den på en ny PC: Så slet den og om formater den
11. oktober 2018 - 16:35 #4
Bitlocker er slået fra på alle drev, og der er ikke anden skrypterings-software på maskinen.
Avatar billede poko1 Ekspert
11. oktober 2018 - 16:50 #5
Er der vigtige data på den? Så skal du benytte et værktøj til at genskabe Filerne
Ellers sæt den i den tidligere red data Og om formater den.
11. oktober 2018 - 17:10 #6
Poko1; jeg kan godt læse filerne i HP'en, og ja, de kunne kopieres til en anden hdd. Men de fylder ret meget, og jeg er interesseret i om nogen ved hvorfor harddisken opfører sig sådan.
Avatar billede poko1 Ekspert
11. oktober 2018 - 17:16 #7
Hvor stor er den? Jeg kunne tænke mig at BIOS ikke kan behandle den.
Hvis du senere Sletter den så den står som Uallokeret så sæt den op som GPT-GUID Partition Table,  det kan både læses af APLE og Android og Windows systemer. Og er ikke så følsomt.