Avatar billede mik28 Seniormester
11. oktober 2018 - 14:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Flere accesspoints med samme ssid

Hej Eksperter

Jeg har at gøre med et netværk hvor man ønsker et SSID til en række repeaterer. Er det muligt? Det vil sige at enhederne skal logge på den router/repeater der er mest gunstig, men uden at brugeren kan se det. Brugeren skal kun have en login. Lidt lige som en mobiltelefon virker.

Venlig hilsen
Mikael
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2018 - 14:24 #1
Professionelle netværk gør netop dét - giver adgang til netværket, der har samme ID over det hele. Dette er at foretrække, da det giver central styring, og enhederne automatisk fanger det kraftigste AP.

Men det kan faktisk også lade sig gøre med almindelige "dumme" accesspoints - er SSID og WPS key den samme på alle, vil telefonen forbinde sig til det netværk der er kraftigst. Når det netværk forsvinder, fordi det kommer uden for rækkevidde, vil maskinen forbinde til næste, stærkest tilgængelige netværk. D.v.s. at bare der er et snert af det først-forbundne netværk tilbage, vil enheden ikke automatisk skifte til et stærkere.
Avatar billede mik28 Seniormester
11. oktober 2018 - 14:50 #2
Super. Tusinde tak for hjælpen.

Som det ser ud nu er det ISP --> Bridge --> Router --> Repeater --> Repeater

Er det okay?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2018 - 15:57 #3
:-) Måske... - det afhænger af de enkelte repetere, da det er noget forskelligt hvordan de virker.

Nogle opretter et nyt selvstændigt netværk, man skal konfigurere på sin enhed.

Men andre laver en ægte "forlængelse" af netværket, så du ikke kan se forskel på repeteren og routeren - så det kommer an på en prøve.

Jeg kender slet ikke de mange repetere der eksisterer på markedet, så jeg vil ikke vide om en specifik model gør det ene eller det andet, med mindre det er en af de få modeller jeg selv har mødt.
Avatar billede wjens Guru
11. oktober 2018 - 16:55 #4
Uden at være 100 på det, er det min erfaring med almindelige routere med samme ssid, at nok finder enheden den stærkeste, men den skifter ikke hvis du bevæger dig rundt. Det kræver noget mere pro udstyr.

Overvej mesh, hvis du installerer nyt. Googles eller en af de andre, for de gør præcis det du gerne vil.

F.eks.:
https://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr-Forlaenger-til-traadloes/Google-Wifi-Wi-Fi-system-3-pack/2624281