Avatar billede camsti Seniormester
13. oktober 2018 - 12:03 Der er 1 løsning

Tekstafstand i tabel

Jeg er ved at sætte noget tekst op og styrer teksten enten i tekstbokse eller i en tabel.
Kan jeg bestemme afstanden fra tekstboksen/cellen til teksten - altså om der skal være luft omkring teksten ifht. tekstboksrammen/cellen?

Jeg har brug for at teksten ligger helt tæt op af øverste/nederste kant i cellen/tekstboksen.

Cell-padding hedder det vist i andre programmer .)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
13. oktober 2018 - 13:23 #1
Der er to ting på spil både for tabeller og tekstbokse: selve den typografi, der er anvendt på tekstens og indstillinger for tabel/celle/tekstboks.

Tabeller:
Åbn dialogboksen Tabelegenskaber (kan vælges via højreklik i tabel) > fanen Tabel > Indstillinger: sæt afstand Øverst og Nederst til 0 (nul). Hvis enkelte celler har været sat anderledes end hele tabellen: Se samme indstillinger på fanen Celle > Indstillinger.

Teksten/den anvendte typografi skal have afstand før og efter sat til 0 (nul) i dialogboksen Afsnit.

Tekstbokse:
Højreklik på kanten af tekstboksen og vælg Formatér figur. I panelet, som åbnes, klik på 3. ikon (Layout og egenskaber). Sæt topmargen og bundmargen til 0 (nul).

Teksten/den anvendte typografi skal have afstand før og efter sat til 0 (nul) i dialogboksen Afsnit.

NB Beskrivelserne passer til nyere versioner af Word. Du skriver ikke, hvilken version, du bruger.