Avatar billede htx98i17 Professor
16. oktober 2018 - 15:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SSD

Jeg er rusten i hvad der er nyeste nye.

Er SSD stadig teknologien hvis man vil have en lydløs harddisk?

Jeg har en NVR-optager til min videoovervågning, som jeg gerne vil gøre lydløs, men mener ikke at kan finde TB-diske i SSD.

Kan det passe? synes udviklingen går lidt langsomt på det punkt. Og priserne osse.
Avatar billede Slater Ekspert
16. oktober 2018 - 15:46 #1
Ja, det er stadig teknologien, og de findes i TB-størrelser også, selvom det koster.
Det nyeste er M.2/NVMe SSD'er, men de er bare hurtigere, så hvis lyden er hvad du går op i er det unødvendigt.

Du kan f.eks. få en helt almindelig Samsung Evo 850 1TB SSD for ca. 1500 kr.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2018 - 15:55 #2
en ganske almindelig 2½" disk er god nok - jeg har en på mit tv, og den høres ikke.
Det er kun de større 3½" diske, der kræver strømforsyning og køling, der larmer.
Avatar billede htx98i17 Professor
16. oktober 2018 - 16:06 #3
Tak for jeres svar.

Jeg har lige nu en 2TB 3,5" i min optager og ville i samme stund gerne opgradere  størrelsen. Men prisen bliver efter al sandsynlighed for høj, med mindre kan kan få en 2,5" med  4TB som ikke slår hul i tegnebogen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. oktober 2018 - 16:26 #4
Understøtter dit system overhovedet SSD diske? Det et en forudsætning. Windows bruger TRIM til at sikre en ensartet skrivning til disken, men uden et lignende system, vil cellerne på en SSD blive uens skrevet, og disken slidt op meget hurtigt
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2018 - 16:35 #5
4tb koster 16-1700 kr https://www.edbpriser.dk/produkt/seagate-laptop-hdd-st4000lm016/
og du skal have et stik fra 3½" til 2½"
men der er problem mht blæser - det er den, der larmer, og den skal afmonteres - og virker strømforsyningen så i kassen?
Avatar billede htx98i17 Professor
16. oktober 2018 - 16:50 #6
Det der larmer PT er svingningerne fra 3,5" harddisken.
Hvilken blæser mener du?

Det bliver ikke en SSD da de er for små og for dyre.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2018 - 17:03 #7
når der er en 3½" disk, så er der typisk også en lille 3-4cm dia blæser i kabinet. Det har du så ikke - godt.
så mangler du (udover 2½" disk) en ramme, så den kan sidde i den plads, hvor den gamle disk var
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/Pro-HDD-Mounting-Frame-25-35/2192661
og en disk-adapter, så den nye 2½" kan bruge stik fra 3½" disken
https://www.danbit.dk/da/kabler-fiber-omsaetter-stik/13388-konverterkabel-fra-2--stik-til-3--stik--fladkabel.html
Avatar billede htx98i17 Professor
16. oktober 2018 - 18:31 #8
Jeg skal lige have åbnet nvr optageren for at se om det er det flade kabel der.

Vil den 2,5" ikke også larme? jeg kan forestille mig en højere frekvens da den er mindre...
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2018 - 18:57 #9
Jeg kan ikke høre min, som er i minimum-størrelse kabinet. Men er du i tvivl, så gem al emballage, og returner inden 10-12 dage (husk at formatere disken), så bør du få penge retur.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2018 - 19:04 #10
støj: en 3½" disk kører med typisk 7200 o/m, mens en 2½" typisk ligger på 5400 o/m. Så det vil give langsommere bevægelser, og da dimsen er mindre, så er den flyttede vægt mindre. Prøv at lave en diskoptimering på din bærbare pc - læg øret til - kan du høre læsehovedets bevægelse?
Avatar billede htx98i17 Professor
16. oktober 2018 - 19:46 #11
Jeg tror du snakker forbi, da det er en NVR-optager jeg taler om. Jeg har ingen bærbar pc med alm harddisk. Men fint at vide, jeg tror det skal afprøves.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2018 - 21:06 #12
det med bærbar var bare for at give dig en idé om lyd fra disk i arbejde - gik ud fra, at alle nu om dage kender til de rolige maskiner (contra stationære)