Avatar billede Kiw Praktikant
17. oktober 2018 - 12:56 Der er 1 kommentar

HVIS formel

Hejsa
Jeg har oprettet et arbejdsark, hvor mekanikerne skal skrive start tid, sluttid ind, så regner arket ud i tt:mm hvor lang tid de har brugt på kunden. Mit problem bliver, at når kl. er 16.00 så skal der noteres overtid. Jeg har først lavet en HVIS formel, som siger ja/ eller nej når vi når det famøse kl. 16.00. Jeg vil gerne have den til at regne ud, hvor meget der arbejdes i overtid taksameter. Først satte jeg sluttidspunkt minus 16 ind. Men det nytter jo ikke noget, hvis der startes på en ny bil efter den første har overskredet kl. 16. Har i en god løsning på det?
F.eks. Hvis der arbejdes fra 15,15 - 16,15. Så er der 15. minutters overtid og det går fint. Men hvis mekanikeren så arbejder fra 16.00 - 18.00 på ny bil, tager den udgangspunkt i kl. 16.00 og der bliver dermed 15 minutter for meget til den nye kunde.
PS: starttidspunkt og sluttidspunkt er ikke i formaterede celler.
Avatar billede Daffodil Professor
17. oktober 2018 - 13:51 #1
Hvad vil du opnå med udregningen?

#1 Er det mekanikerens overtidsbetaling som i dit tilfælde er to timer.

#2 Er det overarbejdsbetalingen der skal opkræves fra kunden, så er din formel jo OK, da man kan arbejde på to biler samtidigt.

#3 Vil du have at kunde to refunderes for de 15 min. så skal mekanikeren jo lære at skrive tiden korrekt uden tidsoverlap eller lade formlen finde ud af det. Det kan blive svært for er det nu kunde et eller to der skal refunderes eller splittes det ligeligt.