Avatar billede LBP Juniormester
19. oktober 2018 - 11:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Indstilling af marginer på separat side

Hej med jer,

Jeg vil gerne kunne justere marginer på kun én side, uden de påvirker de andres, hvis det giver mening.

På forhånd tak.

/LBP
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2018 - 12:04 #1
jeg ved det desværre ikke, men ville sige at det ser klodset ud at præsentere noget hvor margin ikke er ens.. :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
19. oktober 2018 - 12:15 #2
Marginer er en del af sideopsætningen, og sideopsætning er styret af sektioner.

Indsæt et sektionsskift af typen "næste side" før og efter indholdet, der skal have sin egen opsætning.

Placer markøren på siden, der skal have anderledes marginer. Åbn dialogboksen Sideopsætning > fanen Marginer – ret margener og sørg for, at der er valgt ”Denne sektion” nederst på fanen. Klik OK.

sidwave: Man kan godt have brug for at ændre f.eks. marginer og/eller sideorientering i en del af et dokument - f.eks. hvis der skal være plads til specielt indhold (stor tabel, illustration el.lign.)
Avatar billede LBP Juniormester
19. oktober 2018 - 12:16 #3
@Sidwave: Forstår hvad du mener. Dog lidt speciel sag det her....
Avatar billede LBP Juniormester
19. oktober 2018 - 12:34 #4
@Lene: Tak for meget fyldestgørende svar.

Forsøgte ovenstående (Brugerdif. marginer -> Sideopsætning -> Margener -  Valgt "Denne sektion" og trykker OK)

Den ændrer (så vidt jeg kan se) dog stadigvæk hele dokumenter(?), medmindre jeg kan have gjort noget forkert?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
19. oktober 2018 - 12:50 #5
Hvis det kun er margenerne, du ændrer på, skal det virke med den metode, jeg har beskrevet. Ændrer du mon efterfølgende på indhold i sidehoved/sidefod? Hvis du gør det, skal du FØRST have sidehoved/sidefod til IKKE af være kædet sammen. For at gøre det:

Gå til sidehoved i sektionen EFTER det sted, hvor du ændrede margener. Slå "Samme som forrige" fra - gentag for sidefoden, hvis den skal være forskellig. Gå dernæst til sektionen med de ændrede margener og slå "Samme som forrige" fra.

Nu kan du ændre på sidehoved og sidefod i den "specielle" sektion, uden at det ændrer de andre sektioner.

Hvis det ikke hjælper: Du er velkommen til at sende dokumentet til mig - så vil jeg tjekke indstillingerne (LF [at] thedoctools.com).
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
19. oktober 2018 - 12:55 #6
En tanke: Har du mon blot indsat tvungne sideskift (Ctrl+Enter) og ikke sektionsskift (fanen Sidelayout (eller Layout) > Skift > Sektionsskift (Næste side).
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
19. oktober 2018 - 13:46 #7
Jeg har set på dit dokument og kan se, at det nok slet ikke er margenerne, du vil ændre – du har sat dokumentet op med 2 spalter, så det er nok i stedet sådan, at du ønsker 1 spalte på den side, der skal være anderledes.

(Rettet dokument sendt direkte til dig.)

Spalter er også relateret til sektioner, så ændringer af antal spalter for dele af et dokument kræver også sektionsskift.

Indstilling for spalter findes også på fanen Sidelayout (Layout) – navn afhænger af Word-version.

Slå formateringsmærker til, så du kan se alle tegn inkl. sektionsskift (Ctrl+Shift+8). Mere info om formateringsmærker: https://www.thedoctools.com/wordtips/tips-om-formateringsmaerker-i-word/