Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2018 - 17:15 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Windows 10 preinstallerede apps

Læste lige den artikel her:

https://www.computerworld.dk/art/245121/microsoft-indfoerer-snart-mulighed-for-at-fjerne-prae-installerede-apps-i-windows-10-her-er-listen-over-apps-som-du-vil-kunne-fjerne#kommentarer

For mig er det gammel vin på nye flasker.

Man har (heldigvis) kunnet fjernet preinstallaerde apps på Windows meget længe med Powershell, så hvorfor melder man sådan noget ud??

Jeg havde helst set et system helt uden nogle apps der fulgte med, så man kunne tilvælge hvis dette var ønsket. Store er der jo til det samme vil jeg mene.

Vh 220661
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. oktober 2018 - 21:17 #1
Alle deres apps, og jeg skal gi´ dig.
Det er rigtigt hvad du skriver, at der skal være aktivt tilvalg, så man som bruger skal tilvælge de forskellige funktioner hvis man ønsker disse.
Det bringer tankerne hen på "tvangsinstallationen" fra Microsofts side ifm. fremkomsten af Windows 10. Det kan ikke være rigtigt at man som bruger skal tvinges til ikke ønskede funktioner, det var det der sket i 2015, men heldigvis var der et program der effektivt kunne sætte en stopper for dette.

https://www.majorgeeks.com/files/details/gwx_control_panel.html

Jeg nåede heldigvis at installere dette program på min pc med Windows 7 inden skaden var sket, men en bekendt var ikke så heldig. Dette gav bagefter en masse besvær der kunne have været undgået, hvis ikke Microsoft havde (mis)brugt sin magt.
Avatar billede Mikael Ekspert
20. oktober 2018 - 09:45 #2
Avatar billede f-arn Guru
20. oktober 2018 - 10:05 #3
For mig er det gammel vin på nye flasker.

Man har (heldigvis) kunnet fjernet preinstallaerde apps på Windows meget længe med Powershell, så hvorfor melder man sådan noget ud??

Ja, for dig og mange andre men jeg tror desværre vi udgør en meget lille minoritet så det skal nok hjælpe en del...
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2018 - 12:17 #4
@Michael og @ErikHg:
Nu synes jeg ikke at Windows 10 er et dårligt system. Vil dog indrømme jeg udsatte opgraderingen af systemet til det sidste. Men har aldrig fortrudt jeg gjorde det, og set mig bagud herefter. For mig er det vigtigt jeg har et system der supportes i fremtiden.

@f-arn
Ja du har ret i dette. Men jeg synes de burde have løbet linjen helt ud, og så brugerne skulle tilvælge i stedet for fravælge.
Men ja et skridt i den rette retning er jo altid en begyndelse :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. oktober 2018 - 13:23 #5
Jeg har haft Win 7 installeret på min stationære pc, siden dette styresystem kom frem i efteråret 2009, og synes det kører rigtig godt. I sommer købte jeg en DVD med Win 10 på og installerede dette på min bærbare med Win 7 som jeg havde købt brugt og dette kører også udmærket, men Win 10 er kun installeret som en prøve, idet jeg undersøger hvorvidt det er kompatibelt med min eksisterende programmer - både programmer jeg har på DVD, og programmer der skal downloades ved installation.
Der har indtil videre ikke været problemer. Classic Shell er også installeret, da det får Win 10 til at minde om tidligere Windows versioner (dog ikke Win 8/8.1)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2018 - 09:12 #6
Tak for jeres indlæg, og god weekend :-)