Avatar billede brasso Forsker
22. oktober 2018 - 22:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ændre opstartsbilledet?

Hej
Hvordan ændrer man opstartsbilledet der vises lige efter hardware testen, når en PC starter op?
Jeg har formateret og installeret Windows 10 på en tidligere duka PC, og lige efter hardwaretesten dukker der et billede op, hvor der står DUKA, og samtidig vises genvejsmenuen F2 System instillinger (BIOS), og F12 Bootmeneu.

Dette billede vil jeg gerne kunne ændre.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2018 - 22:25 #1
Vil umiddelbart tro du skal ind i bios og deaktivere det hvis muligt.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. oktober 2018 - 22:38 #3
Hvis det er Computer logoet mener jeg ikke det kan ændres men kun springes over. find noget lignende Quick Start i BIOS
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2018 - 22:39 #4
Tror mere det er bios billedet spørger henviser til
Om en nulstilling af bios vil give det gamle oprindelige billede tilbage er jeg ikke klar over.
Hvis det ikke kan ændres fra bios, skal bios måske flashes med en ny for at få et nyt til lige den pc model der er tale om.
Eller også må man lære at leve med det.
Selv havde jeg valgt at leve med det hvis pc eller virker fint. Det er så kort tid det vises.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2018 - 23:02 #5
Enig i #3 :-)
Avatar billede brasso Forsker
22. oktober 2018 - 23:17 #6
Har sagt lidt på nettet og har fundet flere henvisninger til noget omkring en Windows PE boot manager tool, men kan ikke rigtig finde ud af om det er noget i den stil der skal til. Og som flere skriver er det boot billedet det handler om.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2018 - 23:21 #7
Nej dit bios billede kan du ikke ændre uden du flasher din bios fra bunden af. Har lige set en video om det, og jeg vil ikke anbefale at gøre det hvis pc ellers fungerer rigtigt. Går noget galt i processen eller du får lagt en forkert bios ind, mister du kontakt til bundkortet fuldstændigt, og så er pc ubrugelig.
Så har du en Quick Start i BIOS, så aktiver den så Duka logo springes over.
F12 vil jeg ikke anbefale du deaktiverer. Det er meget godt man kan bruge en boot menu i opstart af pc.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2018 - 23:47 #8
Enig med #7. Nix pille!
Avatar billede brasso Forsker
23. oktober 2018 - 09:51 #9
#7 Tak det tjekker jeg lige op på, når jeg er hjemme i aften.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. oktober 2018 - 09:59 #10
Som i #3
Avatar billede brasso Forsker
23. oktober 2018 - 14:26 #11
Nemlig # 3 og # 7.
Avatar billede brasso Forsker
23. december 2018 - 18:36 #12
Efter en del surfen rundt på nettet, og læsning af en del forskellige forslag til at ændre BIOS boot billedet, har jeg besluttet at lade det være som det er, selv om det kunne være spændende at lære, hvordan, man gør.
Da jeg ikke har nogen som helst detaljeret oplysning om hardwaren, er det nok lidt risikabelt at begynde at Flashe BIOS'n med et af de programmer jeg har fundet frem til.
Så hermed er denne tråd lukket. Tak for alle input, og God Jul til jer alle.
Avatar billede Snotfod Praktikant
26. november 2023 - 02:45 #13
Jeg ved godt at det er en gammel tråd men jeg har en duka som min søn har lavet en fejl 40 på og kommet til at flashe en forkert bios.
Hvis en har den originale bios så giver jeg det gerne et bravt forsøg på at ændre opstarts billedet, tænker det er muligt og skal alligevel lodde for at flashe og så kan jeg lige så godt lege lidt.
Jeg ved ikke hvor mange slags duka pc'er der findes men min er en med en atom Z3735 processor og bios'en hed w101ibbntd1