Avatar billede Claus C Novice
23. oktober 2018 - 09:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

C5 2012 XLM betalingsfil

Hej

Mit firma bruger C5 version 4.4.0.186 og bruger betalingsfil til betaling af fakturaer i netbanken. Men her fra nytår kan vi ikke længere bruge CSV-filer, er det muligt for C5 at lave XLM-filer eller skal vi købe et 3.parts modul?

Mvh Claus
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
23. oktober 2018 - 10:13 #1
Hej Claus,

C5 ver. 2012 som du har kan godt genere XML-filer, dog skal denne laves
fra grunden, med mindre du få opsætningen fra din bank, hvilket jeg tror
du kan, så vil det kunne programeres, selvfølgelig under forudsætning
af at du har udviklingsmodulet til din C5.

Jeg ved ikke om der er nogen 3. part som har lavet noget endnu.

MVH/PA
Avatar billede Claus C Novice
23. oktober 2018 - 10:34 #2
Hej, tak. Jo jeg har udviklingsmodulet til C5, grunden til egentlig spørger herinde er at min eksterne C5 specialist ikke mener han kan lave det, hvilket jeg fandt underligt nu hvor XML er en del af C5 2012 versionen. Men det burde ikke være det store problem mener du?
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
23. oktober 2018 - 11:10 #3
Hej Claus,

Kan se at Microsoft har været i dialog med langt de fleste banker omkring 21.08.18, hvor der oplyses, at eksisterende formater vil virke også efter 08.01.19, dog undtaget Nordea.

Har lige spurgt Ole Kyhn, som sidder med udviklingen hos Microsoft, om der kommer noget fra dem i den her forbindelse.

XML blev en del af C5 fra vist version 2010/2008 ,  men den motor som trækker
XML-delen i C5 er lidt tung at danse med. Her vil løsningen nok være blot at skrive
udlæsningsfilen til bank direkte uden om C5's XML motor. Dog vil udgangspunktet
være en kravspecifikation til filen fra banken.

Jeg vender lige tilbage til dig når jeg hører fra Ole hos Microsoft.

Der er jo også en ny standard under Bankconnect's vinger, denne
virker via et API, men vil jo også kræve udvikling.

MVH/PA
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
23. oktober 2018 - 12:38 #4
Hej igen,

Ole fra MS meddeler, at udover den lille rettelse som der blev frigivet
i HotFix 20, kommer der ikke yderligere fra Microsoft i den hen forbindelse.

Få din bank til at sende et filformat og kravsspesifikation og send den
til mig :  agger@addcon.dk, så vi kan tage et kig på hvor meget der
er i det.

MVH/PA
Avatar billede Claus C Novice
23. oktober 2018 - 12:52 #5
Hej PA,

Helt kanon, jeg har bedt Nordea om at sende kravsspec og format til mig. Det er virkeligt pænt af dig at hjælpe mig, det værdsætter jeg enormt.

Mvh Claus
Avatar billede cfive Juniormester
30. oktober 2018 - 09:57 #6
Hej Claus
Betalingsmåden Nordea ISO20022XML (altså XML-format) er frigivet til C5 med Hotfix 20.
Mange hilsner cfive
Avatar billede Claus C Novice
30. oktober 2018 - 14:38 #7
Hej Cfive,

Tak. Det var dog ikke lige til. Vi har så mange ændringer i systemet at SP1 ikke engang er installeret. Men min C5 mand kunne tage koden fra det hotfix og smide ind i kernen.

Takker :-)