Avatar billede saom1977 Praktikant
24. oktober 2018 - 16:08 Der er 4 kommentarer

snydt i privathandel for næsten 5000kr

Hej
Jeg er blevet snydt i en privathandel. Jeg har anmeldt personen til politiet og har kørekortnummer, kontonummer/ reg. nr.  og beskeder. Hvad kan politiet gøre? Og kan man få sine penge tilbage?
Hvis jeg nu skal op i retten, skal jeg så betale for sagsomkostningerne og min advokat, hvis det er mig der har anmeldt ham?
Tak.
Avatar billede Hans Peter Novice
24. oktober 2018 - 16:26 #1
Betalte du med dankort eller mobile pay ? Så kan du annullere.

Betalte du med kontakt eller bankoverførsel. ? Så har du et problem.
Avatar billede Slater Ekspert
24. oktober 2018 - 16:26 #2
Svært at sige med så lidt information du giver - men skal vi skyde på, at du enten har sendt en vare og ikke fået penge, eller sendt penge og ikke fået en vare - og at der ikke forelå en underskrevet skriftlig aftale?

I så fald er der meget lidt at gøre. Du bør politianmelde det uanset, men du skal ikke forvente dig det store, da det ikke er muligt at bevise hvad aftalen var. Dette er også netop grunden til at det generelt anbefales ikke at gøre. Mød folk personligt og lad penge og vare skifte hånd samtidig, og hvis det ikke kan lade sig gøre, så sørg for at have en underskrevet aftale. Men det er naturligvis for sent nu og hjælper dig ikke.

Hvis du vælger at gå i retten, så skal du betale omkostningerne selv ind til der falder dom. Hvis du vinder, er det som udgangspunkt taberen der betaler hele gildet. Men for 5000 kr er det ikke værd at gøre forsøget med en usikker sag. Der er meget stor risiko for at du mister meget mere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. oktober 2018 - 20:16 #3
#2
Jeg har selv ofte både købt og solgt varer på DBA. Kun én er jeg blevet snydt, og der drejede det sig om sølle 127 kr. et beløb der jo ikke kan slå én af pinden.
Siden viste det sig at sælgeren havde snydt en masse mennesker for i alt cirka 40.000 kr. i et hav af kriminelle forhold.
Så det er altså undtagelsen at man bliver fuppet.
Avatar billede kurtba Ekspert
24. oktober 2018 - 23:21 #4
Hvis sagen bliver ført af politiet, er det dem, som bestemmer om sagen skal i retten eller ej. Da du er forurettet, vil du ikke have brug for en advokat, da du blot vil blive afhørt som vidne. Uanset hvordan sagen ender, får du ingen omkostninger.
Men nu kommer problemet så. Hvis pgl. kendes skyldig og samtidig får besked om at betale det skyldige beløb - så er det sjældent at pgl. rent faktisk også betaler. Så vil du blive henvist til civilt søgsmål, og så får du brug for en advokat. Så skal sagen anlægges ved fogedretten og det koster. Udfaldet af denne sag kan jeg ikke spå om, men igen er det jo ikke sikkert, at pgl. betaler. Så bliver spørgsmålet, om pgl. har nogen værdier som fogeden evt. kan få fat i. Det er der ikke mange af den slags typer der har, så du kan ende med at have nogle omkostninger.
Men ud fra dine oplysninger, er det faktisk slet ikke muligt at vurdere, om der i det hele taget er en politisag, eller det kan henvises til civilt søgsmål.
Der skal man kende de nærmere omstændigheder for, hvorledes snyderiet er foregået.