Avatar billede Grethe A. Juniormester
25. oktober 2018 - 17:57 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Bærbare computer nulstilles (før genanvendelse)

Jeg har 2 bærbare PCer som jeg vil nulstille før de sendes til genanvendelse.
Den ene er XP Windows og den anden Windows Vista.
Jeg har prøvet at søge flere steder, men ikke fundet noget jeg kan bruge. Er der nogen der har en let løsning på dette?
Mvh. Grethe
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2018 - 19:42 #1
Er der en recovery partition på computeren bør den kunne tilgås ved det første boot billede.
Kan hedde "recovery". Det er typisk en af F tasterne der aktiverer denne.
Der vil i samme billede være en vej ind i BIOS (F1 eller F2-Delete) og en boot menu (typisk F12).
Prøv at se om dette er tilfældet.
I andre tilfælde er der gendannelses cd'ere med computer ved køb som man starter pc op med. Hvis ikke cd starter op ved boot kan man muligvis vælge cd drevet der.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2018 - 20:17 #2
Skal lige gøre opmærksom på at computerne ikke længere får sikkerhedsopdateringer, så spørgsmålet er hvor meget de er værd. Man kan vælge at intallere Linux på dem, men det skal hentes.
Avatar billede Grethe A. Juniormester
26. oktober 2018 - 16:41 #3
Hej igen. Ved godt der ikke kommer flere opdateringer, men vil bare være sikker på at det hele er væk inden de gives til genbrug.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2018 - 16:49 #4
Kan du bekræfte du har noget af det jeg beskrev i #1?
Avatar billede Grethe A. Juniormester
26. oktober 2018 - 18:54 #5
Foreløbig er jeg i gang med Compaq mini CQ 10-100 (XP Windows).
Har fundet under F10 Bios setup utility. Der er der masse på engelsk
som jeg vil prøve at se på, hvis jeg ellers kan finde ud af det. Jeg vender tilbage
Avatar billede Grethe A. Juniormester
28. oktober 2018 - 17:09 #6
Hej igen
Har under tilbehør fundet systemgendannelse hvor PCen  kan sættes tilbage til et tidligere tidspunkt (jeg har sat en dato før mit køb). Jeg er nu ikke sikker på at det er nok og har nu endelig valgt at få min mand til at tage tage hardisken ud og smadre den og så aflevere den på genbrugspladsen.
Ellers tak for dit indput.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2018 - 18:33 #7
Ok.
Der er nu andre måder at gøre det på. Man kan overskrive disken med tilfældig data så den er tom når men overdrager pc. Killdisk kan gøre dette.
Håber det ikke er for sent. Du får ikke noget for en gammel pc uden disk
Avatar billede Grethe A. Juniormester
31. oktober 2018 - 15:34 #8
Hej igen
De skulle nu ikke bruges igen eller sælges skulle bare smides ud. Så de 2 harddiske er ødelagt og afleveret i vores skralderum til afhentning af elektronik.