Avatar billede mort1 Ekspert
28. oktober 2018 - 22:50 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Laaaaang opstartstid

Jeg har holdt min tidligere nabos stationære pc kørende når der en sjælden gang har været udfordringer - Nu har "naboen" imidlertid netop ringet og fortalt, at pc'en på det seneste har haft en meget lang opstartstid (5 min. nævner hun) - Den lille "spiral" kører rundt på den sorte skærm, hvilket må betyde at skidtet trods alt arbejder, men hvad kan der være galt ? Maskineriet kører Win. 10, og har, såvidt jeg husker, derudover kun en gammel Office pakke (2003 tror jeg) installeret.
Er den nogen herinde der kan give tips om, hvad jeg bør kaste mig over, når jeg kommer i nærheden af computeren på tirsdag ?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2018 - 22:53 #1
Opstart programmer sammen med Windows 10.
Tjek joblisten når den er oppe om  der er processer der æder kraften ud af den :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2018 - 22:54 #2
Sidder der usb dimser i, så træk dem ud og se om det ændrer på tiden
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2018 - 23:12 #3
Opstart programmer er det der ligger i joblisten under start, men også i  søg-msconfig-tjenester hvor du skjuler Microsoft tjenester.
Prøv at ryd ud i disse tjenester og se om den så kommer hurtigere op.
Har maskinen et andet AV program end Defender skal denne selvfølgelig køre.
Avatar billede posten Ekspert
28. oktober 2018 - 23:17 #4
tjeck om den henter opdateringer til win 10 og om der er flere programmer der starter op med win 10 i joblisten
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2018 - 23:21 #5
#4 Fint at nævne opdateringer som kan sløve pc.
Men jeg forstår ikke hvorfor du nævner programmer når jeg allerede har gjort dette 😏
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2018 - 23:29 #6
Hvis der ikke sker ændringer når du har tjekket de ting der er fortalt om her, kan problemet også være noget snavs som genererer.
Malwarebytes free kan man hente og scanne med
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/
Det samme med antivirusprogrammet
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2018 - 23:30 #7
begge disse programmer skal være fuldt opdateret når scanning udføres.
Avatar billede puren Ekspert
29. oktober 2018 - 00:10 #8
Lyder mere som en harddisk der er ved at så af..  Windows har problemer med at mounte partitioner og der for tager det vildt lang tid
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2018 - 00:55 #9
enig med puren.
harddisken kan godt være på vej i graven.
Avatar billede posten Ekspert
29. oktober 2018 - 03:22 #10
220661 glemte at skrive foran ville gøre som dig tjekke joblisten OGSÅ
er du nu glad igen ???
Avatar billede mort1 Ekspert
29. oktober 2018 - 07:58 #11
Tak for input, er modtagelig for flere hints, da jeg som nævnt først ser apparatet i morgen tirsdag, - Kan nævne, at pc'en er omkring 4 år gammel og kører med en SSD - Ville det være en god - eller en dårlig ide, at køre et eller andet gratis oprydningsprogram ?
Avatar billede posten Ekspert
29. oktober 2018 - 08:15 #12
mort1: NEJ !! det vil slide unødigt på din disk men kør en diskoprydning i systemfilerne når du er sikker på den er færdig med at hente opdateringer lige nu kørte jeg en på min der 240gb den tømte 3 gb
Avatar billede poko1 Ekspert
29. oktober 2018 - 09:15 #13
Rense PC:
Sådan rydder jeg op på Pc'er Også hvis der mangles Fri plads..
Du kunne jo også foretage en Oprydning ved hjælp af Windows PowerShell.(Admin)

Klik på Windows knappen + X knappen og wælg PowerShell.(Admin)

Skriv nu  eller kopier følgende og sæt ind  " cleanmgr /sageset  "              " " Udelades
Tryk på Enter-tasten Lad kommandoprompten forblive åben - den skal bruges igen senere...
Sæt flueben i det hele i boksen, som kommer frem - også selv om den måske brokker sig lidt.
Klik OK

Derefter Skriver du i Kommandoprompten: " cleanmgr  "  " " Udelades eller kopier følgende og sæt ind
Tryk på Enter-tasten
Den går nu direkte til Ryd op i system filerne Sæt flueben i det hele
Klik på OK
Klik på Ja til at slette det hele Kør også" sfc /scannow "  " " Udelades

Næste trin er oprydning i
C:\Windows\SoftwareDistribution hvor mappen Download åbnes og tømmes
C:\Windows\Temp Mappen  indhold slettes ligeledes
Gå derefter til
C:\Users\dit navn\AppData\Local\Temp
Tøm også denne mappe’ du kan risikere at der er et par mapper som ikke kan fjernes spring dem blot over
Det er kørende Programmer på dit system!
Til sidst  skal du huske at tømme Papirkurven.
https://ibb.co/mqdEyA
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 12:07 #14
pure jeg er stort set altid glad 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 15:03 #15
Har lige et spørgsmål vedr. oprydning til dem der måske ved mere om det.

Hvilken forskel er der at rydde op med CCleaner eller med diskoprydning?

Umiddelbart så scannes disken jo og filer registreres og sættes til sletning på begge måder.

Slettes det mere "humant" gennem diskoprydning  end CCleaner?
Er godt klar over at defragmentering er bandlyst på en ssd.
Avatar billede mort1 Ekspert
30. oktober 2018 - 14:12 #16
Mislykket opdatering
Jeg er i gang med maskinen, og ganske rigtigt, det tager minimum 5 min at starte op, men - der er en opdatering der "hænger" -
2018-10 Samlet opdatering af Windows 10 Version 1803  til x64-baserede systemer (KB4462919) - Fejl 0xa00a000 hvad er det så jeg gør nu ?
Avatar billede poko1 Ekspert
30. oktober 2018 - 15:24 #17
Download dem fra Katalog!
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4462919
#15 Windows Diskoprydning tømmer også Temp mapper og funktionen Ryd op i systemfiler fjerner også brugte opdaterings filer
Avatar billede poko1 Ekspert
30. oktober 2018 - 15:35 #18
#16 Kør Opdaterings fejlfinding!
https://ibb.co/m8MaQ0
Avatar billede mort1 Ekspert
30. oktober 2018 - 16:21 #19
Tak for jeres input, som hver især har bidrog til en løsningen, selv om det var ved at blive lidt langhåret, idet der var kommet lidt krøller i databasen også.
Alt i alt er mit gæt, at apparatet er blevet slukket på et uheldigt tidspunkt - under installation af opdateringen - men nu kører apparatet igen som nyt.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2018 - 16:48 #20
Super fint 🙂