Avatar billede Johanne_gw Novice
30. oktober 2018 - 17:53 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Skæringspunkter mellem to parabler... hjælp!

Hej
Jeg vidste ikke hvor jeg bedst kunne få hjælp til mit lille matematik problem, og jeg besluttede derfor at spørge her.

Jeg skal beregne skæringspunkterne mellem disse to parabeler:
-0,07x^2+1,2x+1,8
-0,02x^2+2x+0,8

Jeg kender dog ikke den rette formel for beregning af skæringspunkterne, når de ikke krydser hinanden lige på x-aksen. Jeg håber at I kan hjælpe.
Avatar billede acore Ekspert
30. oktober 2018 - 18:18 #1
Træk de to ligninger for parablerne fra hinanden, sæt lig 0 og løs den resulterende andengradsligning for x.
Avatar billede Johanne_gw Novice
30. oktober 2018 - 19:48 #2
Tusind tak!!
Avatar billede acore Ekspert
30. oktober 2018 - 20:50 #3
Det var så lidt. Flot, at du fandt løsningen selv, basert på de 2 linier :)
Avatar billede Johanne_gw Novice
31. oktober 2018 - 19:42 #4
Tak.
Det var en opgave min matematiklærer havde givet til os der gerne ville have lidt ekstra udfordringer, men han var ikke sikker på hvordan opgaven skulle løses, det skulle vi derfor finde ud af selv. Det er jo egentlig ikke en del af 10. klasses pensum ;)