Avatar billede dyne-jensen Juniormester
31. oktober 2018 - 17:42 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Portforwarding og Stofa

Hej :-)

Jeg vil høre, om der er andre, der er bredbåndskunder hos Stofa, og som ved, hvordan man hos dem kan portforwarde sin Synology NAS?

Trods at have fulgt deres vejledning, og have gjort det stort set på samme måde som med Fullrates modem (mit tidligere selskab), kan der bare ikke opnås forbindelse udefra.

Her er vejledningen til mit Stofa-modem:
https://stofa.dk/technicolor-modem

Jeg betaler for fast-ip (det skal man hos Stofa), så det er ikke det, der er problemet/mangler.

Min NAS er beskyttet med adgangskode, og jeg har haft firewallen deaktiveret midlertidigt, og ikke kun for de pågældende porte, mens jeg har eksperimenteret med det - så problemet skulle ikke skyldes det.

Jeg har haft kontaktet Stofa og deres support uden hjælp.

Er der nogle af jer, der kender til samme problem?
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
31. oktober 2018 - 17:56 #1
Opsætning på Stofa-modemmet:

Internal
IP Address .............. Start Port .......... End Port
192.168.87.106 .......8800 ................. 8800

External
IP Address ............... Start Port ......... End Port
0.0.0.0 ..................... 8800 ................ 8800

(Unavngiven celle)
Protocol .................. Description ........ Enabled
BOTH ..................... DSM audio ......... Yes

Port 8800 er tildelt app'en fra Synology og åbnet gennem firewallen. Jeg kan godt tilgå ip-adressen til NAS'en (192.168.87.106) fra det lokale netværk - ligesom porten for app'en fungerer internt ved at skrive (http://192.168.87.106:8800/) i browseren.
Avatar billede puren Ekspert
31. oktober 2018 - 18:46 #2
synology bruger som standart port 5000

dog ville jeg aldrig åbne porten, der er så mange huller i DSM til at det er sikkert
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
31. oktober 2018 - 18:52 #3
Det er rigtigt, at port 5000 er for hele styresystemet (DSM), men de øvrige apps har andre porte. Det er porten til musik-app'en (8800) jeg leder efter en løsning på.
Avatar billede puren Ekspert
31. oktober 2018 - 19:04 #4
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
31. oktober 2018 - 19:29 #5
Portene 5000 (DiskStation Manager) og 8800 (Audio Station) er begge åbnet i firewallen på DSM, ligesom de begge er tilføjet portforwarding i Stofa-modemmet. Tidligere var det kun 8800, men nu også 5000. Jeg ved af erfaring fra tidligere, at man godt kan nøjes med port 8800 i modemmet, da det blot henviser til et afgrænset område af styresystemet (Audio Station), men jeg har netop tilføjet port 5000 for forsøgets skyld.
Avatar billede puren Ekspert
31. oktober 2018 - 19:32 #6
iføgle knowledgebase fra synology Audio Station:
1900 (UDP), 5000 (HTTP, additional port can be added), 5001 (HTTPS, additional port can be added), 5353 (Bonjour Service), 6001-6010 (AirPlay control/timing)
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
31. oktober 2018 - 19:33 #7
Begge porte virker også korrekt, og henviser til det rigtige, når jeg bruger den lokale ip-adresse foran (192.168.87.106).

Altså:
http://192.168.87.106:5000 (DSM)
http://192.168.87.106:8800 (Audio Station)

... så portene er helt sikkert rigtige, ligesom de nu er åbnet for i firewallen.
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
31. oktober 2018 - 19:48 #8
Jeg har nu yderligere tilføjet port 1900 (UDP) og kun sat den til funktionen "UDP" modsat de andre, der er indstillet som "BOTH".

Her er et par screenshots fra hhv. DSM og modemmet:
https://paste.pics/41DA1
https://paste.pics/41DBM
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2018 - 01:52 #9
ekstern ip 0.0.0.0 vil jo ikke virke
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
01. november 2018 - 03:52 #10
Jeg har prøvet den rigtige eksterne ... og denne 0.0.0.0, men Stofa skriver det selv i vejledningen i mit spørgsmål (indlæg 0). Der skal ikke røres ved dette felt, åbenbart.
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
03. november 2018 - 17:48 #11
Jeg vil lige sige tak for forsøget på at hjælpe mig. :-)

Jeg fandt ud af, at Stofa havde oplyst en forkert ekstern ip-adresse, selvom den fremgik af deres "Mine Sider" under min bruger. Fedt, at de ikke yder support på den slags, når det er en tillægsydelse til abonnementet, og ikke vender tilbage efter en henvendelse som lovet, hvor de ville fejlsøge problemet, men heldigvis fandt jeg selv ud af, hvor fejlen lå.

Jeg downloadede et program, der diagnosticerede det for mig. De sidste to grupper af tal i den eksterne ip-adresse var nemlig i virkeligheden noget andet.
Avatar billede puren Ekspert
03. november 2018 - 20:46 #12
sidwave >> ekstern ip 0.0.0.0 bruges tit som en allow all, ændres den til 89.239.193.18 vil den kun være den ip der har adgang til denne portfortward

dyne-jensen >> man behøver ikke et program til at se sin ip med www.myip.dk har virket i mange år :)
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
01. marts 2019 - 02:57 #13
Hej "puren". Jeg har ikke været herinde længe, men ja, det har du ret i. Jeg har brugt hjemmesiden før (myIP), men troede fejlen var mere teknisk. Programmet skulle nemlig lave en netværksdiagnose, og der fandt jeg endelig ud af det. :-)