Avatar billede Daniel Praktikant
31. oktober 2018 - 18:33 Der er 12 kommentarer

Fra win10 til win7

hvis min pc er født med Windows 10, er det så muligt at installer Windows 7 på den. Hvis ja, hvor kan det downloades fra.
Avatar billede puren Ekspert
31. oktober 2018 - 18:52 #1
ja det er muligt.

i bios skal du slå secure boot fra..

https://www.e-nemt.dk/product/windows-7-professional/

har aldrig handlet med stedet så ved ikke hvor gode/dårlige de er
Avatar billede claes57 Ekspert
31. oktober 2018 - 19:23 #2
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. november 2018 - 07:01 #3
Puren linker i #1 til www.e-nemt.dk - der er E-mærke, så shoppen burde være ok.

Vær OBS på at du ved sådan en nedgradering ikke kan være sikker på at du kan finde drivers til alle enheder i din PC!

Tænk over, at der er ikke meget motivation til at udvikle bagud.
Avatar billede Mikael Ekspert
01. november 2018 - 09:10 #4
Du skal helt klart tjekke, om der er win 7 drivere, på din computers hjemmeside.

Har lige forsøgt det samme med en 3 år gammel Acer, født med Win 10.
Der var så ingen brugbare drivere til win 7.. Så jeg opgav ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
01. november 2018 - 09:22 #5
Har flere gange købt Win 7 MED licens her..

Prisen er pænt under normalt, da det er fuldt lovlige "genbrugs" licenser man får tilsendt. Og Microsoft godkender licensen som ægte.
https://www.lizengo.dk/microsoft-/windows-7
Avatar billede puren Ekspert
01. november 2018 - 12:09 #6
Kom nu lige ind i kampen.

Af alle de computer der surfer rundt på nettet der er stadig flere win 7 end win 10 så selvfølgelig er der win 7 driver

Eneste sted der er lidt problematisk er med Intel 8. Og 9. Gen cpu og AMD ryzen

Har ikke hørt om noget som helst hardware der ikke virkede med win 7
Avatar billede RogerWilco Seniormester
01. november 2018 - 18:47 #7
Som skrevet i #7 kan man ikke umiddelbart bruge Windows 7 på de seneste generationer CPU'er - dvs, Intel 8xxx-serien og nyere:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4012982/the-processor-is-not-supported-together-with-the-windows-version-that

Pga dette kan der naturligvis være begrænset driver-support fra pc-leverandørerne.
Som nævnt i #5, kan der med lidt ældre CPU'er også være begrænset Win7-support - især på pc'ere typisk solgt til private gennem almindelige butikker.

Hvis drivere kan findes, og man har en Win10Pro, må man lovligt nedgradere to versioner, dvs. tilbage til Win7Pro. Man skal dog selv fremskaffe installationsmedier:
https://devicepartner.microsoft.com/de-de/communications/comm-understanding-downgrade-rights
Avatar billede poko1 Ekspert
01. november 2018 - 19:02 #8
Spørger Daniel er ikke vendt tilbage så jeg trækker mig!
Avatar billede Daniel Praktikant
01. november 2018 - 20:00 #9
#5
Hvordan tjekker man det. Har slet ikke styr på driver og det der shit.
det er denne pc: https://www.proshop.dk/Baerbar/HP-15-bs011no/2642845
Avatar billede claes57 Ekspert
01. november 2018 - 20:22 #10
via hp.dk og support og modelnr kommer du til
https://support.hp.com/dk-da/drivers/selfservice/hp-15-bs000-laptop-pc/15551412/model/17505316
og der er KUN drivere til win10
så ja - du kan indlæse win7, men det virker ikke (pc går død)
Avatar billede puren Ekspert
02. november 2018 - 09:38 #11
Daniel du kan roligt installere Windows 7 på den der er ingen problem i det..

Claes57 >>  så jeg skal hente driver til mit grafikkort hos gigabyte der har lavet mit gtx 970 kort?, nej jeg henter den da fra nvidia. Det samme med min usb3 controller, jeg henter ikke den driver fra Asus men fra NEC der har lavet den
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. november 2018 - 16:07 #12