Avatar billede Jepper Novice
06. november 2018 - 11:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Netværkssplitter ??

Halløjsa,
Jeg sidder i den situation at jeg har fået nyt internet i huset. På den router jeg har fået installeret er der kun 1 internet stik.
Dette stik er optaget, men jeg vil gerne have et ekstra stik.
Findes der et billigt produkt der laver 1 stik om til 2 eller flere stik?
Jeg er total IT mongol og kan ikke rigtig finde et svar nogen andre steder på et sprog jeg forstår :D

På forhånd tak :)
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2018 - 12:10 #1
hvad er formålet ?
vil du køre med 2 routere ?

eller når du skriver der kun er 1 stik, mener du så til enheder ?
i såtilfælde skal du have en switch

https://www.proshop.dk/Switch/D-Link-DGS-105-5-Port-GLAN-Mini-Switch/2342907
Avatar billede Hans Mester
06. november 2018 - 12:23 #2
Din nye router... Er du sikkert på, det er en router? Det er ret vigtigt i forhold til den enhed, som skal kobles på.
Avatar billede INK Ekspert
06. november 2018 - 12:46 #3
Hvem er din leverandør og hvad hedder den enhed du nu har tilsluttet?
Avatar billede Jepper Novice
06. november 2018 - 15:30 #4
Jeg har fået fibernet instaleret af Stofa, de har sat en boks op på vægen som både har udgangsporte til tlf. tv og internet, og WIFI. Men der er kun 1 udgang til internet og den bliver brugt til vores alarmboks som skal have konstant internet.
Jeg har netop fået en stationær som ikke kan gå på WIFI så den skal have et kabel.
så produktet skulle gerne kunne doble antallet af internet stik
Avatar billede INK Ekspert
06. november 2018 - 15:58 #5
Så er forslaget fra sidwave i #1 helt rigtigt.
11. november 2018 - 22:49 #6
Som Hans skriver, skal man være helt sikker på hvorledes "routeren" fungerer. Og det kan jeg hjælpe med, da jeg også har en fiberløsning fra Stofa med en ret ny boks fra Stofa, som garanteret kører på samme måde som din. Når man vælger at tilslutte enheder trådløst, kan man tilslutte et utal af enheder - da fungerer stofas "boks" nemlig som en router, som automatisk tildeler interne ip-adresser til de enheder, man tilslutter trådløst - så da har Stofas udstyr en routerfunktion. Og som du ganske rigtigt skriver, er der i Stofas fiberboks kun 1 stk. RJ-45 stik, som fungerer til kablet internet. Og hvor ulogisk det end lyder, så kører denne tilslutning ikke som routerfunktion, og det betyder, at hvis du tilslutter en switch som sidwawe skriver i #1 via dette stik, vil der stadig kun være en enhed, som er tilsluttet med kabel, som får tildelt en ip-adresse. En simpel switch er nemlig afhængig af, at der er en router foran. Løsningen er, at du køber din egen router og tilslutter denne i det om talte RJ-stik og i routeren typisk 4 stk. netværksporte tilslutter du dit alarmanlæg og pc'eren - og du kan så evt. bede Stofa om at slukke for det indbyggede trådløs i deres boks og bruge det trådløse i din egen router. Alternativt kan du se bort fra mit forslag med køb af egen router og montere et trådløst netværkskort i din stationære pc'er (så slipper du også for at skal have strøm til en ekstra enhed). Selv har jeg valgt at have min egen router og fik Stofa til at slukke for WIFI i deres udstyr - det giver meget bedre mulighed for selv at lave indstillinger, netværksprinter m.v.