Avatar billede pjatmail Mester
06. november 2018 - 18:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ugyldigt fil format

Hej
Jeg har haft oprettet et regneark i gratis programmet planmaker!
Men efter at have købt office pakken fik jeg på en eller anden finurlig måde omdøbt den til "navn".xlsx:  Og den vil excel naturligvis ikke åbne - men hvordan filan får jeg omdøbt den til det rigtige fil format igen - hvis det er muligt altså
Avatar billede Mikael Ekspert
06. november 2018 - 19:19 #1
Excel BURDE kunne åbne en xlsx fil.

Prøv at højreklikke på den fil.. Vælg "åben med Excel"
Avatar billede pjatmail Mester
06. november 2018 - 19:54 #2
Problemet er at der smuttet et kolon med i filnavnet
"navn".xlsx:
Avatar billede Mads32 Ekspert
06. november 2018 - 20:31 #3
Find din fil ved hjælp af stifinder.

Omdøb filnavn, idet du fjerner ":"

Prøv så igen
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2018 - 04:52 #4
Omdøb og fjerne kolon løser ikke problemet?
Avatar billede pjatmail Mester
07. november 2018 - 15:48 #5
Desværre virker ingen af de nævnte forslag. Jeg kan ikke finde det omtalte "kolon" nogen steder - det dukker først op i teksten der fortæller at filformatet er ugyldigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2018 - 17:54 #6
Vil sige du ikke kan se kolon tegn når du vælger højreklik-omdøb?
Avatar billede pjatmail Mester
07. november 2018 - 18:19 #7
Ja - det eneste tidspunkt det ses på er når dialog boksen med oplysningen om filnavnet kommer frem som en advarsel - ingen andre steder kan jeg se det.
Hvis jeg f.eks vælger at omdøbe til navn.xlsx  hedder den på næste dialogboks blot navn.xlsx:xlsx
Avatar billede pjatmail Mester
07. november 2018 - 18:30 #8
Jeg har nu prøvet at søge på xlsx repair tool. og fundet nogle der kan klare opgaven, men det koster og det er filen ganske enkelt ikke nok værd til at jeg vil gøre. Men hvorfor fa.... kan man ikke bare gøre i microsofts egne programmer?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2018 - 18:43 #9
Tænker om den kan være beskadiget i stedet for omdøbt??
Avatar billede pjatmail Mester
07. november 2018 - 18:54 #10
Ja - den har sandsynligvis været beskadiget. Programmet Planmaker som er et open office prg. og det jeg i sin tid brugte til oprettelsen af regnearket laver altid en .bak fil
Jeg fandt én i min papirkurv, downloadede programmet påny og åbnede den - herefter gemte jeg den som en xlsx fil og problemet er nu løst.
Tak for hjælpen :o)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2018 - 19:02 #11
Velbekomme.
Avatar billede MADOlsen Forsker
08. november 2018 - 10:31 #12
Hvis jeg f.eks vælger at omdøbe til navn.xlsx  hedder den på næste dialogboks blot navn.xlsx:xlsx

Og det er ikke et eller andet med, at den skjuler filtypen, og xlsx derfor kommer med 2 gange, når du selv skriver det igen?