Avatar billede kualle Juniormester
08. november 2018 - 14:36 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

SUM.HVISER - hvor fyldte kriterier skal være opfyldt

Hej

Jeg sidder og roder med en sum.hviser-formel for at hjælpe en kollega, men jeg kan ikke lure løsningen.
Hun har et stort udtræk fra et økonomisystem og skal summe budgetposterne - men nogle skal grupperes over forskellige typer. Jeg har lavet en simpel udgave af problemstillingen herunder:
V1    V2    VN    SUM
1    2    3
1    2
1        2
2        3

Nogle gange er V2 og VN udfyldt, andre gange ikke. Hvis det ikke er udfyldt, skal man tallet alle værdier af V2 og VN.
Hun har omtrent V1-V20, så det er lidt tungt, hvis man skal lave indlejrede HVIS-funktioner.

Har nogen en god ide?
Avatar billede ebea Ekspert
08. november 2018 - 15:53 #1
Som du har skitseret det, er det lidt forvirrende, hvad det er du egentlig skal med tallene. Du skriver at det reelt kun er i V2 og VN der skal ses for kriterier (og så er de andre kolonner vel ligegyldige).
Og så skriver du sum et sted, og et andet sted, som om at de skal tælles (......"Hvis det ikke er udfyldt, skal man tallet alle værdier af V2 og VN.")
Så skal der summeres, eller skal der tælles, hvis alle celler i V2 og VN er udfyldt?
Avatar billede kualle Juniormester
08. november 2018 - 16:09 #2
Der er et antal kriterier. Der kan højst være 20. Altså V1-V20. Nogle gange er alle udfyldt, andre gange er en delmængde udfyldt. Så et eksempel er V1,V2,V13 udfyldt, mens et andet eksempel er V1,V2,V3,V4 udfyldt. Jeg skal bruge en sum.hvis-funktion, der kan summe over de udfyldte kriterier. Altså i første eksempel skal V1,V2 og V13 stemme overens med nogle værdier i en anden tabel.

Hvis det letter forståelsen, skal V1 stemme overens med Ark2!A:A, mens V2 skal stemme overens med Ark2!B:B etc.

Det er en klassisk sum.hvis, men hvor den kun skal tage de kriterier, der er udfyldt. Jeg håber, det letter forståelsen. Og tak for din tid med bede om en opklaring.
Avatar billede ebea Ekspert
08. november 2018 - 17:22 #3
#2  -  Det bedste ville være, hvis du uploadede dit Ark. Så var det nemmere at se specifikt, hvad data du har!
Avatar billede kualle Juniormester
19. november 2018 - 15:35 #4