Avatar billede fileto Seniormester
09. november 2018 - 16:19 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere windows

Hej
Jeg forsøger at installere windows 10 på en acer computer. Men når jeg vælger hvilken disk det skal være siger den: Windows kan ikke installeres på drev 0, partition 1.
Det jeg har gjort er at samle alle partitioner i en og så formatere det hele i ntfs.
Men når jeg vælger min partition siger systemet at det valte disk er af GPT-partitionstypen.
Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2018 - 16:28 #1
Du skal vælge UEFI BOOT i opstarten
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2018 - 16:32 #2
et eksempel hvor du vælger at du vil Boote fra et UEFI USB Stik!
https://ibb.co/nbRWOV
Avatar billede fileto Seniormester
09. november 2018 - 17:12 #3
Men jeg prøver at lave en legacy csm installation. Det har virket før. Men er det sådan at det ikke kan lade sig gøre på visse harddiske?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2018 - 17:13 #4
Du kan formatere den disk som en MBR disk, så er der ingen problemer.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2018 - 17:20 #5
UEFI er den nye erstatning For Bios opsætning og er meget mere sikker imod angreb.
Avatar billede fileto Seniormester
09. november 2018 - 17:23 #6
Jeg bruger gpartet til at formatere. Det er ikke MBR på menuen.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2018 - 17:37 #7
Det kan gøres i Windows Diskhåndtering. Man sletter disken disken og går ud i venstre side og vælger Konverter til MBR.
Avatar billede fileto Seniormester
09. november 2018 - 17:46 #8
Jeg går ud fra at diskhånteringen findes på installationsmediet. Hvordan finder jeg frem til denne?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2018 - 17:51 #9
Skriv diskmgmt i søg men du kan ikke komme derind uden at have en Windows installation på PC:
men jeg vil stadig råde dig til UEFI
https://ibb.co/jLtaYV
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2018 - 17:52 #10
Man kører den bare fra Windows. Tryk på Windows tasten + x.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2018 - 17:58 #11
Er det det her medie du skriver om? Så skulle det være muligt, at først slette disken,
og så installere: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede fileto Seniormester
09. november 2018 - 18:01 #12
Jeg har slettet windows på computeren. Så jeg har kun mit installationsmedie. Men der er en kommandpromt jeg kan bruge. Kan det ikke lade sig gøre fra kommandopromten?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2018 - 18:05 #13
Jo men du får ikke opskriften herfra den må du nok hellere få fra den kloge mand :-(
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2018 - 18:07 #14
Man laver en USB stik fra linket i #11 og booter op på den. Den USB kan laves på en anden windows.
Avatar billede fileto Seniormester
09. november 2018 - 18:10 #15
Jeg har lavet en installationsmedie på en usb og har brugt en windows 10 iso som jeg har downloadet fra microsofts hjemmeside. Jeg har allerede installeret win 10 på  to computere og de virker fint. Grunden til at jeg ikke bruger UEFI er at det aldrig er lyddes mig at lave en installer der virkede.
Avatar billede hjolsen Ekspert
09. november 2018 - 18:10 #16
prøv med diskpart  i kommandoprompt

I diskpart skriver du:følgende 2 komandoer (tallet 0 er din disks nr )

SEL  DISK  0
CLEAN

Så starter du bare installationen den ordner resten for dig !
Avatar billede fileto Seniormester
09. november 2018 - 18:27 #17
Hej hjolsen. Det hjalp. Nu kører installationen. Tak for dette.
Også tak til jeg andre.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2018 - 18:28 #18
Ok :-)