Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2018 - 18:37 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Kan et tv tænde og slukke automatisk når det modtager hdmi signal?

Jeg har tænkt på at købe en chromecast og google home til badeværelset så jeg kan ligge i mit badekar og stemmestyre mit tv.

Men hvis man beder google assistenten om at tænde for chromecast og vise en video eksempelvis, vil chromecasten så kunne sørge for at tv'et tænder også?

jeg er lidt rusten i hifi så derfor spørgsmålet.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2018 - 19:20 #1
TROR jeg bestemt ikke er muligt.. Men du kan da istedet se tv på din smartfon via Chrome cast i dit badekar ;) ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
12. november 2018 - 19:38 #2
min pc-skærm tænder når jeg sætter strøm på, og lukker ned lige efter, hvis der ikke er noget signal - når min pc så tager sig sammen og sender data på hdmi, så vågner pc-skærm og kører som den skal (den får også lyd via hdmi). Så lige så smart som det ønskede tv (hvorfor skal det være et tv?) - skærm tænd/sluk kan du køre samme med en pære i badeværelset - du skal måske have ekstern 5V til chromecast, så den aktiveres med pære (jeg har ikke testet den opsætning)
Avatar billede INK Ekspert
12. november 2018 - 19:40 #3
Mit AppleTV starter selv TV'et, når jeg streamer til den. Det er vist afgørende hvilken HDMI port man anvender. Har testet Chromecast i den nuværende port på samme tv. Det virkede ikke. Jeg orkede ikke lige at pille tv'et ned af væggen og skifte HDMI port. Håber du har forståelse for det ;-)
Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2018 - 19:51 #4
okay så det lyder til at det rent faktisk godt kan lade sig gøre at vække tv'et fra standby hvis chromecast eller aplle tv etc er tilsluttet en rigtig hdmi port. Gad vide hvad den feature kaldes hvis man skulle købe et tv efter at have den funktion (hvis ikke alle nye kan det).

jeg vil gerne have et tv (i stedet for en skærm) da den skal have en tuner. Jeg er lidt gammeldags med det. Ved godt at DR TV findes på chromecast og apple tv 4th gen.
12. november 2018 - 19:55 #5
Vores TV (2 stk.) tænder når vi tænder for DVD/BD afspillere og play station, via HDMI
Men de sukker ikke.
Ligesom scart i gamle dage.

Vi har Chromecast, men dem har jeg ikke bemærket opførsel med.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2018 - 20:05 #6
Forstår slet ikke problemet ??? ;)

Badevandet bliver jo s..... koldt inden "Borte med blæsten" er færdig ;) ;)
Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2018 - 20:12 #7
Nogen der ved hvad den "feature" hedder?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. november 2018 - 20:27 #8
hdmi-cec
https://www.howtogeek.com/207186/how-to-enable-hdmi-cec-on-your-tv-and-why-you-should/
men åbenbart bruger producenter det ikke i reklamemateriale...
Avatar billede puren Ekspert
12. november 2018 - 23:23 #9
en chromecast sender et billede hele tiden så et tv vil ikke vide hvornår det skal slukke og tænde
vær dog opmærksom på at producenterne kalder det noget forskællingt

LG: SimpLink
phillips: easylink
AOC: E-link
samsung; anynet+
And the list goes on
og ringer man til deres kundeservice så ved de ikke hvad CEC er
Avatar billede htx98i17 Professor
19. maj 2019 - 19:16 #10
tak til alle for input Jeg fandt et tv i bilka der kan slukke hvis jeg siger "sluk tv i badet" til min google home.

"Kriminalkommisær Barnaby" er perfekt til at se i badekarret. Man kan være sikker på at han løser mordgåden inden for 1 time og 25 minutter.