12. november 2018 - 20:35 Der er 3 kommentarer

Skjul kolonne i excel

Jeg ved godt man kan skjule en kolonne i excel, men er der nogen som ved hvordan man kan gøre det så man ikke bare kan tage en kopi af kolonnerne og sætte ind i et andet regneark og så se kolonnerne. Jeg prøver at finde en mulighed til at skjule cpr.nr. så jeg ikke skal til at lave et nyt ark ?
Avatar billede falster Ekspert
13. november 2018 - 00:01 #1
Måske ikke det svar, som du ønsker/kan bruge.

Undgå - i dette tilfælde - fortrolige data i en projektmappe, selvom de er (forsøgt) skjult, hvis andre skal have adgang til projektmappen og ikke har ret til at se de fortrolige cpr.nre.

Eneste sikre beskyttelse er at undlade de fortrolige data.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. november 2018 - 05:51 #2
Hvis ikke du vil følge falsters udmærkede råd, så gør følgende:

Marker det område der skal kopieres (inklusive den skjulte kolonne).
Tryk på F5, tryk på Special, sæt prik ved "Visible cells only" ("Kun skjulte kolonner" hedder den formentlig på dansk) og tryk på OK.
Tryk Ctrl+C (for at tage kopi), vælg celle der hvor du vil indsætte og tryk Ctrl+V.
Avatar billede Daffodil Professor
13. november 2018 - 07:45 #3
Hvis du skal leve op til GDPR forordningen så bliver du nødt til at have to ark.

CPR numre og andre data der entydigt kan identificere en person må ikke være offentligt tilgængeligt, så hvid de andre der skal se i arket ikke har behov for CPR numret så bliver du nødt til at slette dem i dette ark. Med andre ors du kan ikke nøjes med at skjule dem.