Avatar billede BecKo Novice
13. november 2018 - 22:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tom plads på min bærbars bundkort?

Hej allesammen
Jeg skulle forleden opgradere ram på min bærbar og ligger mærke til, noget der ligner en tom plads til HHD og en plads til en tilslutning, man kan lodde fast.
Jeg er ikke så stærk indefor IT, men jeg kunne forstille mig at producenter bruger samme bundkort til flere forskellige modeller og lige min enhed ikke har fået denne tilslutning.

Er dette en HDD plads og tilslutning? hvis ja, er det muligt at lodde et stik på?

Jeg er helt ny herinde, kan man ikke sætte billeder op?
Avatar billede BecKo Novice
13. november 2018 - 22:43 #1
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2018 - 22:59 #2
Det er ikke til en HDD, og forsøg aldrig at lodde på et bundkort. Varmen kan få lodninger andre stede til at smelte.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2018 - 23:01 #3
Ps. man kan ikke sætte billeder ind på Eksperten. Men dit billede er fint.
Avatar billede BecKo Novice
13. november 2018 - 23:05 #4
Tak for hurtigt svar.
Det var også mest min nysgerrighed. Der huller og det hele, til et eller andet.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2018 - 23:12 #5
Ok
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2018 - 23:15 #6
Du har ret i, at bundkort bruges til forskellige formål. 😊
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. november 2018 - 08:23 #7
Til gengæld ser det ud til at der er en M2 tilslutning til en M2 harddisk, neden under den almindelige harddisk.
Hvis det er set rigtigt, kan du så kun montere "fuld længde" M2 kort, da der ikke er nogen fastgørelseshuller til de kortere modeller.

Et billede der viser opsætningen, drejet 90 grader i forhold til dit eget billede, kan ses her: http://17c4dcd7f91259d8cc66-f5932f6db0039e8c02f89a70c334ff0e.r2.cf1.rackcdn.com/wp-content/uploads/sites/2/P1000616_1920.jpg
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2018 - 11:51 #8
Hvis der er CD/DVD drev i den bærbare, så KAN man til nogen bærbare, udskifte CD/DVD skuffen med en skuffe, som istedet kan rumme en ekstra HD.

Det virke perfekt.. Men kræver så et eksternt USB CD/DVD drev til få 100 kr HVIS man skal bruge CD/DVD ;) ;)
Avatar billede puren Ekspert
14. november 2018 - 18:47 #9
valby39 >> hvorfor er det ikke til en harddisk pins outs passer med en SATA forbindelse men dog tro jeg ikke at bios kan klare en SATA disk mere plus der nok er et monterings problem, og hvorfor ikke lodde på et bundkort, klart det kræver værktøjet i orden samt vide om hvad man har gang i..
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2018 - 20:50 #10
#9 Fordi det, for mig, ikke ser sådan ud. Men jeg kan da sagtens tage fejl.
Angående lodning på bundkortet er det som jeg skriver, Varmen kan få lodninger andre stede til at smelte. Og det jeg hentyder til, er os amatør lodder. Jeg har selv oplevet, på noget andet elektronik, at meden jeg prøvede at lodde en komponent fast, så løsnede en anden sig. Hvad en professionel kan klare er en anden sag, og jeg går ud fra at spørger ikke er professionel. Begynder komponenterne først at løsne sig koster det måske et nyt bundkort. En loddekolbe og et optimistisk sind er ikke nok. :-)
Avatar billede BecKo Novice
14. november 2018 - 21:13 #11
Har fundet et bundkort fra en ældre model.
Det ser ud til at de findes med HDD dette sted, dog har min ikke komponenterne til det.
Ellers er den bygget op helt magen til.
https://ibb.co/nFiaUf
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. november 2018 - 21:31 #12
Foruden problematikken med at lodde på bundkortet, er det jo heller ikke sikkert at chipsettet på bundkortet understøtter det - eller BIOS for den sags skyld.

Et bundkort kan være forberedt til mange kongfigurationer, men undlader man porte, undlader man som regel også styreelektronikken til porten.

Så kort og godt - glem det, og se om ikke det var en M2 port der sad... - så er chipsettet formentlig konfigureret til at understøtte denne, og ikke den blændede port.