Avatar billede GerNi Novice
14. november 2018 - 00:05 Der er 10 kommentarer

Kan kun køre Windows 7 i fejlsikret tilstand

Efter at have kørt POST og startet med at boote med Windows 7 (man ser Windowslogoet) bliver der sort skærm i en rum tid, og derefter kommer en blå skærm med en masse fejlmeddelelser slutende med noget med 'Crash dump'. Man kan ikke nå at læse, hvad der står, og skærmen kan ikke sættes på pause. Derefter starter computeren igen, og jeg får muligheden for at starte Windows normalt (hvad jeg har gjort nogle gange) eller prøve fejlsikret tilstand. Fejlsikret tilstand med netværk virker, men f.eks. lyden virker ikke. Der kommer et tilbud om fejlfinding (hvilket jeg har accepteret), men det hjælper ikke. Nu har jeg så aktiveret en boot logfil (ntbtlog.txt), som jeg gerne ville vedhæfte her, men det er der ikke mulighed for. Den er ret lang, så jeg viser bare de første linjer, hvor det begynder at gå galt:

Did not load driver @hal.inf,%acpiapic.devicedesc%;ACPI x86-baseret pc
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel-processor
Did not load driver @msports.inf,%*pnp0501.devicedesc%;Kommunikationsport
Did not load driver @msports.inf,%*pnp0401.devicedesc%;ECP-printerport
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel-processor
Did not load driver @msports.inf,%*pnp0501.devicedesc%;Kommunikationsport
Did not load driver @msports.inf,%*pnp0401.devicedesc%;ECP-printerport
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel-processor
Did not load driver @oem29.inf,%nvidia_dev.0390%;NVIDIA GeForce 7650 GS
Did not load driver @msports.inf,%*pnp0501.devicedesc%;Kommunikationsport
Did not load driver @msports.inf,%*pnp0401.devicedesc%;ECP-printerport
Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel-processor
Did not load driver @oem29.inf,%nvidia_dev.0390%;NVIDIA GeForce 7650 GS
Did not load driver @msports.inf,%*pnp0501.devicedesc%;Kommunikationsport

Der er nogle hundrede linjer med drivers, som ikke bliver 'loadet'

Hjælp!!!
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2018 - 07:42 #1
slet din gfxkort driver, og lydkort driver, og se om den nu kan boote
herefter læg nyeste version af bundkort+gfx+lyd driver ind igen
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2018 - 12:04 #2
Prøv at køre en systemgendannelse.. Men gør det i fejlsikret tilstand..
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2018 - 15:44 #3
Når det er så mange drivere der ikke vil loade, så er jeg enig i at prøve en systemgendannelse til da den virkede.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2018 - 17:02 #4
Hvis jeg ikke tager helt fejl, så indlæses der kun et minimum af "udstyr" under fejlsikret tilstand.. Så manglende funktioner er vel ganske efter bogen ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2018 - 17:05 #5
Ja man kan i en kommando prompt skrive rstrui.exe
Det burde starte den op :-)
Avatar billede puren Ekspert
14. november 2018 - 19:56 #6
glem systemgendannelse og andet knald.. tag tyren ved hornene og reinstaller windows.

Q: er det besværligt?
A: lidt.

Q: tager det længere tid end systemgendannelse??
A: måske, men hvor lang tid tager en systemgendannelse og virker det?? kontra at installer windows om?? (personligt bruger jeg ca 2 timer på det hele(kopier alt fra fra mit C-drev, reinstaller windows, chrome, vlc, discord og alt det andet jeg skal bruge)
Avatar billede GerNi Novice
14. november 2018 - 20:09 #7
Jeg har prøvet med systemgendannelse ud fra to gendannelsespunkter - uden resultat :(

Jeg har fjernet driveren til lydkortet (som er en USB dims). Jeg har ikke turdet fjerne driveren til grafikkortet (for hvad sker der så, når man starter igen? Sort skærm?), men jeg har opdateret driveren - igen uden resultat :(

Jeg kan ikke lave en ny Windowsinstallation. Det er en brugt computer, som jeg købte for et par år siden, og da tænkte jeg ikke på at spørge efter installations CD.

Windows har flere gange forsøgt sig med at køre en reparation, men det fungerer ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2018 - 20:11 #8
Du kan hente Windows 7 her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows7
Har du licens koden?
Avatar billede puren Ekspert
14. november 2018 - 20:23 #9
du skal hente cd nøglen ud af din computer.
1. start computeren
2. åben komando promt aom admin
3. skriv wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey og så kommer din cd nøgle
Avatar billede GerNi Novice
16. november 2018 - 12:28 #10
Når jeg kører kommandoprompt som administrator og skriver wmic path ..........  (Checker den lange kommando 3 gange!), får jeg bare

ERROR: Description = Invalid queri