Avatar billede karina1971 Seniormester
14. november 2018 - 07:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Antal forskellige enheder i én kolonne

Hej

Jeg har en kolonne med over 10.000 varenumre. En del af dem går igen flere gange.

Kan jeg lave et hurtigt overblik over, hvor mange forskellige varenumre jeg har?
14. november 2018 - 07:09 #1
Kopi kolonnen til en ny og brug fjern dubletter fra data fanen.
Avatar billede karina1971 Seniormester
14. november 2018 - 07:19 #2
Det er ikke en mulighed, da den er en del af et større ark, hvor jeg har brug for at filtrere på overordnede varegrupper og derefter kunne se, hvor mange varenumre, der er i de enkelte grupper.
Avatar billede Daffodil Professor
14. november 2018 - 08:02 #3
Hvis det kun er et hurtigt overblik så er @Thor's svar det bedste.

Marker kolonnen med dine varenumre
CTRL-C
CTRL-N
CTRL-V

Fjern dubletter og den fortæller dig det i dialogboksen hvormange den fjerner og hvor mange unikke værdier der er.
Avatar billede finb Ekspert
14. november 2018 - 08:58 #4
1. Sorter på Varenumre
2. Data >> Subtotaler
3. Afkryds Antal
4. Vælg evt detalje-grad
Avatar billede karina1971 Seniormester
14. november 2018 - 09:33 #5
@finb - tak for hjælpen. Løsningen virker.
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
14. november 2018 - 10:42 #6
Du kunne også vælge at bruge en pivottabel. Den grupperer automatisk dine varenumre uden, at du behøver sortere dem først. Du får lynhurtigt en liste over unikke forekomster af dine varenumre.

Hvis du ikke har arbejdet med pivottabeller før, kan det måske virke uinteressant, men det kan godt betale sig i længden at anvende pivottabeller til større datamængder som dine +10.000 rækker.