Avatar billede Frk. Blomst Novice
17. november 2018 - 12:52 Der er 5 kommentarer

Problemer med Ekstern Harddisk

Hej.
Jeg står desværre i den triste situation at jeg har to problemer med min ekstern harddisk.
Det startede med at min kæreste installerede Windows på den også blev den lavet om til et 32 GB USB (normalt 1 TB). Vi kan ikke få lavet den tilbage til 1 TB uden at miste alle vores minder med vores datter.
Også fik vi begge ny computer her for et par dage siden og vi ville lige kigge på det igen men nu skal vi formatere den for bare at kunne åbne den på de nye computere men hvis vi gør det så mister vi alt hvilket vi igen helst vil undgå.
Vi er virkelig på bar bund efterhånden med hvad vi skal gøre.
Er der nogen der ved hvad vi kan gøre for at undlade at formatere den også få gjort den til 1 TB igen så vi får alle vores billeder tilbage?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. november 2018 - 13:18 #1
Man skal normalt aldrig formatere en ekstern harddisk. Den er formateret når man får den.
Vigtige billeder bør man have mindst tre steder: På computeren, på en ekstern harddisk og et helt tredje sted fx hos familie eller på et cloud-drev.
Det lyder bekymrende, at der er installeret "Windows" på den, jeg har svært ved at se formålet med det og det kan have overskrevet data så de ikke kan reddes.
Lad hellere være med at pille mere ved det og får fat i professionel hjælp, før I sletter mere end højest nødvendigt. Der er muligvis stadig håb om at nogle billeder kan reddes. I må endelig ikke "formatere" den igen.
Avatar billede Frk. Blomst Novice
17. november 2018 - 13:32 #2
Tro mig - vi kommer til at gemme billeder osv flere steder næste gang! Det var noget med at en af min kærestes kammerater skulle bruge det så han ville bare hjælpe.
Vi tog i Elgiganten for noget tid siden (der vi købte harddisken) for at snakke med dem og se om de evt ville kunne hjælpe og de tilbød at kigge på den. Efter et par dage kommer jeg tilbage og de siger de ingenting kan gøre men de kan sende den et eller andet sted hen som jeg ikke lige kan huske hvad hedder men der ville de kunne hjælpe mig men det ville dog koste mellem 5.000 - 7.000 kr!!
Vi har formatere den ikke mere.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. november 2018 - 14:28 #3
Avatar billede Frk. Blomst Novice
17. november 2018 - 16:24 #4
Tak - vi prøver at kontakte firmaet 🙏🏼.
Avatar billede gomez Praktikant
19. november 2018 - 07:26 #5
Det er et problem, der kaldes, da du skal formatere disken i drevet, før du kan bruge den. Du skal dog ikke følge prompten til at formatere disken, som du krævede, for at undgå at vigtige data formateres. Prøv derfor at kontrollere dette artiklen for at kontrollere, hvordan man gør det næste:

https://r-datarecovery.com/6-methods-to-fix-you-need-to-format-disk-in-drive-before-you-can-use-it.html

Det kan gemme dine data først fra din utilgængelige eksterne harddisk, og derefter efter datagendannelse kan du derefter forsøge at formatere den eksterne harddisk for at gøre den synlig på din nye computer

Skål!