Avatar billede Lystfisker Seniormester
17. november 2018 - 14:15 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Matrixformel til at ordne en kolonne med navne i alfabetisk orden.

Hej Eksperter

Jeg forsøger at få ordnet et kolonne omr. A1:A12 med navne til at stå i alfabetisk orden i et andet kolonne omr. B1:B12.

Jeg skal faktisk helst have formlen til at tage to kolonne omr. med, nemlig A1:A12 og A15:A24, hvis det er muligt?

Jeg har i den forbindelse fundet dette svenske link hvor matrix formlen forklares på Youtube(7:34 inde i videoen): https://www.youtube.com/watch?v=ROtA31GENqM

Formlen ser sådan her ud:
{=INDEKS($A$1:$A$12;SAMMENLIGN(RÆKKE(C$1:C12);ANTAL.HVIS($A$1:$A$12;"<="&($A$1:$A$12);0))}

Jeg kan bare ikke få det til at virke, og jeg har derfor lagt mit prøveark op på Dropbox: https://www.dropbox.com/s/sb1e20m5mlct6tp/Matrix%20formel%2C%20sorter%20alfabetisk.xlsx?dl=0
hvis der skulle være mulighed for hjælp :-)

God weekend til alle.
Mvh. Lystfisker
Avatar billede ebea Ekspert
17. november 2018 - 15:29 #1
Du skal blot ændre lidt i formlen, som nedenstående. Stadig indtastes med Ctrl+Shift og Enter
=INDEKS($A$1:$A$12;SAMMENLIGN(RÆKKER($A$1:A1);TÆL.HVIS($A$1:$A$12;"<="&$A$1:$A$12);0))

Hvis du vil have dubletterne med, så nedenstående.
=INDEKS($A$1:$A$12;SAMMENLIGN(MINDSTE(TÆL.HVIS($A$1:$A$12;"<"&$A$1:$A$12);RÆKKE(1:1));TÆL.HVIS($A$1:$A$12;"<"&$A$1:$A$12);0))
Også med Ctrl+Shift og Enter
Avatar billede Lystfisker Seniormester
17. november 2018 - 16:26 #2
Hej Ebea

Tak det prøver jeg.
Jeg skal faktisk helst have formlen til at tage to kolonne omr. med, nemlig A1:A12 og A15:A24, hvis det er muligt?

Mvh. Lystfisker