Avatar billede KnudBP Novice
19. november 2018 - 16:45 Der er 4 kommentarer

Fejlmelding fra mysql_query

Kære Ekspert
Jeg kan ikke finde årsagen til nedenstående fejl fra MySQL (Linie 20 er $retval … ) :

Database tilsluttet

Warning: mysql_query() expects parameter 2 to be resource, object given in /var/www/risingegaard.dk/public_html/Avisudklip.php on line 20
Could not get data:

Min kode ser således ud:

if (!$link) {
    die("Ingen databaseforbindelse");
    } else {
    echo "Database tilsluttet <br>";
}

$sql = 'SELECT * FROM Tabel1 WHERE Kategori LIKE Politik AND Stikord LIKE Kommunalvalg';

  $retval = mysql_query( $sql, $link );

  if(! $retval ) {
      die('Could not get data: ' . mysql_error());
  }

Jeg ved, at select-strengen giver et resultat ( en række ) når jeg skriver den direkte i MySQL.

Glæder mig til at høre fra jer.

Med venlig hilsen

Knud Pedersen
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
19. november 2018 - 17:10 #1
er din $link en mysql connection eller en mysqli ??
hvordan ser din connect ud ??

hvilke vertion af PHP bruger du ?? (mysql_ api'et er fjernet i php7.0 og frem efter)
du skal anvende mysqli eller pdo api til at tilgå din mysqldatabase.

http://php.net/manual/en/function.mysql-connect.php
http://php.net/manual/en/mysqlinfo.api.choosing.php

så start med at lave din code om til mysqli eller pdo.
Avatar billede KnudBP Novice
19. november 2018 - 19:45 #2
Kære olsensweb
Tak for dit hurtige svar. Ang. php-version. Jeg kører på UnoEuro, der viser dette:
PHP API 20151012
PHP Extension 20151012
PHP Extension Build API20151012,NTS
Håber det er svar på dit spørgsmål.

Min connect ser således ud:
$link = mysqli_connect('mysql74.unoeuro.com:3306', 'risingegaard_dk', 'password');

Mht. MySQL har jeg nu rettet til mysqli hele vejen og får nu disse to fejlmeldinger:

Database tilsluttet
Warning: mysqli_query() expects parameter 1 to be mysqli, string given in /var/www/risingegaard.dk/public_html/Avisudklip.php on line 20
Warning: mysqli_error() expects exactly 1 parameter, 0 given in /var/www/risingegaard.dk/public_html/Avisudklip.php on line 23
Could not get data

Linie 22 og 23 ser således ud:

if(! $retval ) {
      die('Could not get data: ' . mysqli_error());

Med venlig hilsen

Knud Pedersen
Avatar billede showsource Seniormester
19. november 2018 - 19:51 #3
Tjek din query, eller vis hvad du har
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2018 - 01:53 #4
$link = mysqli_connect

med 'i'

$retval = mysql_query

uden 'i'