Avatar billede skolevej321 Forsker
20. november 2018 - 09:32 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

SSD harddisk til Levono L410

Jeg har en ældre sag, Levono L410, som jeg kunne på at sætte et ssd drev i.
Kan jeg ikke erstatte det eksisterende c-drev med et ssd-drev.
På nettet kan jeg se flere skifter flobbydrevet med et ssd drev - det er jeg ikke interesseret i.
Gymnastikken er udskiftning af c-drev - kopierer eksisterende programmer på gl c-drev over på ssd-drev.
Jeg håber på en hurtigere maskine - den er lidt sløv på trods af rigeligt med ram.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2018 - 09:52 #1
Det skulle der overhovedet være problemer med.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2018 - 09:54 #2
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2018 - 10:01 #3
Der skulle selvfølgelig ikke være problemer med!
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2018 - 12:37 #4
Men køb ikke en for lille disk. Med kun 128GB løber man nemt tør for plads.
Desuden slides de små diske hurtigere, fordi, der hele tiden skrives på den samme plads. Så mindst 256GB.
Gratis MiniTool er let at klone med: https://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2018 - 14:17 #5
Hvis man ellers kun har de Programmer på man har brug for
https://ibb.co/bsWNLL
og man vedligeholder og rydder op
https://ibb.co/dK32LL
Så kan man rigeligt nøjes med  en disk på 128GB Jeg bruger 44,5GB
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2018 - 16:31 #6
Man skal også huske på, at man ikke kan bruge hele disken.
Don’t Fill Them to Capacity

You should leave some free space on your solid-state drive or its write performance will slow down dramatically. This may be surprising, but it’s actually fairly simple to understand.

When an SSD has a lot of free space, it has a lot of empty blocks. When you go to write a file, it writes that file’s data into the empty blocks.

When an SSD has little free space, it has a lot of partially filled blocks. When you go to write a file, it will have to read the partially filled block into its cache, modify the partially-filled block with the new data, and then write it back to the hard drive. This will need to happen with every block the file must be written to.

In other words, writing to an empty block is fairly quick, but writing to a partially-filled block involves reading the partially-filled block, modifying its value, and then writing it back. Repeat this many, many times for each file you write to the drive as the file will likely consume many blocks.

As a result of its benchmarks, Anandtech recommends that you “plan on using only about 75% of its capacity if you want a good balance between performance consistency and capacity.” In other words, set aside 25% of your drive and don’t write to it. Only use up to 75% of your drive’s free space and you should maintain ideal performance. You’ll see write performance start to slow down as you go above that mark. https://www.howtogeek.com/165472/6-things-you-shouldnt-do-with-solid-state-drives/
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2018 - 16:34 #7
Ps. som det fremgår af linket kører en SSD meget dårligt på XP eller Wista, fordi de ikke understøtter TRIM, som er nødvendig for rigtig sletning.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2018 - 19:09 #8
Fint at du kunne bruge mit indlæg til noget😊
Avatar billede skolevej321 Forsker
27. november 2018 - 08:11 #9
Nu vil jeg finde en ssd harddisk på 250-500 Gb.
Som jeg har forstået svaret, skal jeg lægge programmet til kloning ind den eksisterende  harddisk.
Så må jeg skulle skifte harddisken ud med en ssd-disk,og forbinde gamle disk via usb port til laptop(denne disk skal den have ekstern strømforsyning eller trækker den strøm via usb stikke).
Boote op på gamle harddisk disk og køre programmet https://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html.
Er jeg gal på den?
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2018 - 11:03 #10
Ja man installerer MiniTool på den eksistrende HDD
I MiniTool kalder de det Copy disk. Den gamle disk skal foreløbig blive siddende.
Så tilsluttes den disk man vil kopiere (klone) til via  usb. En SSD behøver ikke ekstra strøm, bare et forbindelse stik. Men det er nok godt at køre med net strøm tilsluttet.
Når begge diske er tilsluttet, vælger man bare Copy disk.Derefter skal man vælge måldisken og disken man vil kopiere fra. Bare læs, hvad der står.
Når handlingen er gennemført at det så bare, at bytte om på de to diske.
Avatar billede skolevej321 Forsker
27. november 2018 - 12:47 #11
TAK
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2018 - 12:49 #12
Ok, bare spørg igen, hvis der er problemer :-)
Avatar billede skolevej321 Forsker
04. december 2018 - 20:45 #13
Jeg har instaleret minitool og sat programmet igang med at klone.
Nu har programmet kørt i 2,5 timer intet sker.
Hvad er galt.
Programmet siger det er i gang, men intet ser ud til at ske.
Skal jeg bare lade maskinen stå?
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2018 - 21:45 #14
2,5 timer det lyder af for lang tid. Hvor stor er din nye SSD og hvor stor er den gamle disk?
Har du under, kloning, ladet den gamle disk blive i computeren og sat SSD disken til via USB?
Valgte du først SSD disken som "Target disk" ?
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2018 - 21:51 #15
Ps. Du har vel taget backup af vigtige data?
Avatar billede skolevej321 Forsker
05. december 2018 - 08:22 #16
gammel disk 460GB - brugt 120 GB
Ny disk - SSD 440GB
SSD forbundet via usb - pc har fundet den!
Hvis man går ind og ser kørende processer er minitool ikke i gang, men programmet Malwarebytes køres med 90% - blokerer dette program - skal det afindstaleres?
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2018 - 11:51 #17
Ja det kan sagtens være Malwarebyte som enten blokerer noget eller analyserer hele
disken. Prøv at slå den helt fra.
Her er en anden gratis partitions manager, men det skulle ikke gøre nogen forskel.
Jeg har selv klonet med MiniTool 2 gange med succes.
https://www.disk-partition.com/free-partition-manager.html
Avatar billede skolevej321 Forsker
06. december 2018 - 22:36 #18
Det virkede fint med minitool- 1 time og 5 min og voila det kører.
Er det mulig at få adgang til den gamle harddisk via usb-kablet og bruge denne disk til backup.?
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2018 - 23:57 #19
Til lykke med det😊 og ja du kan udmærket bruge den gamle disk til backup. Du kan bare formatere den, så de gamle data er væk.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2018 - 14:06 #21