Avatar billede cbedb Mester
20. november 2018 - 13:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Manglende filer

Hej eksperter
Mit barnebarn kom med en tablet med tastatur, som han har arvet.
Det er en surface med windows rt 8.1 han har prøvet at tilbageføre til fabriksindstillinger da der er flere ting der drillede. Men den skrev at den ikke kunne der manglede filer. Han har været i pc butik hvor de satte et usb stik i og efter lang tid var den nulstillet. Nu har han de problemer, at han f.eks. ikke kan komme ind og læse Politiken den genstarter siden hele tiden og han kan ikke installere apps fra windows store.
Jag har prøvet mange ting men uden held.
Håber på jeres hjælp på forhånd tak.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. november 2018 - 14:19 #1
Prøv dette link:

https://www.youtube.com/watch?v=BpVT59On4QU

Garanterer ikke at det løser problemet.
Avatar billede cbedb Mester
20. november 2018 - 14:34 #2
Problemet her er at det er RT 8.1 og den modtager ikke win 8.1 filer
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. november 2018 - 14:37 #3
Jeg skulle lige til at skrive - du er sikker på at de ikke har fået (forsøgt) installeret en ren windows?

WinRT skulle aldrig have været opfundet...

Men når nu den er, må man leve med de begrænsninger der er.

Jeg har desværre (eller heldigivs) ikke de store erfaringer med RT, men prøv at se om der er noget der kan hjælpe på https://support.microsoft.com/en-ca/help/4037673/surface-refresh-or-reset-surface-rt-or-surface-2

Hvis man er kommet til at installere en ren Windows på den, har jeg ingen anelse om hvordan man gør skaden god igen...
Avatar billede eurositi Ekspert
20. november 2018 - 17:52 #5
Windows RT er Microsofts største skandale i nyere tid. Det er et fuldstændigt dødt styresystem. Det ligner af udseende Windows 8, men pga. den lukkede teknologi (et forsøg på at kopiere iOS og App Stores succés), og alt for få apps på udgivelsestidspunktet, droppede Microsoft selv projektet igen og lod derved alle brugere, som havde købt disse maskiner i tiltro til, at de også kunne køre normale x86 (og x64) Windows-applikationer, i stikken.

Eventuelle garantier er jo forlængst udløbet, så man er overladt til tech-fora som dette, hvor man kan snakke med andre brugere, som prøver at finde løsninger.

Jeg faldt over denne langhårede løsning: https://sourceforge.net/projects/win86emu/files/Original%20Files/Binaries/x86node_-_installed.zip/download
... Hvis han har tid og mod på det, kan han prøve at følge instruktionerne og se, om det giver mulighed for at køre rigtige Windows-programmer.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2018 - 23:12 #6
Desværre er alle Surface kun designet til at køre fast på den Surface OS, ja, der kan installeres oodatering mv. men der er begrænsninger.
Da, dette er lukket OS, kan der ikke opgraderes eks. til nyere version ud over den Surface kode den har, er der  team  der vidligeholder den, men tendencen er, jo ældre surface er, færre udvikler vil vedligeholde den.

Men, brug dette link, og indtast relevante Surface detaljer efter logind:

https://support.microsoft.com/da-dk/surfacerecoveryimage
Avatar billede cbedb Mester
21. november 2018 - 08:01 #7
Jeg kunne lave en sikkerhedskopi på usb, og erstatte filerne med dem jeg fandt her, det virkede.
Tak for hjælpen til alle der har deltaget.