Avatar billede luffe1955 Seniormester
20. november 2018 - 15:53 Der er 32 kommentarer

Extern harddisk

Hjælp
eg har et problem med min søns eksterne Samsung harddisk
hans pc kan ikke se den, jeg har prøvet på fire af mine maskiner ingen kan se den. DVS jeg kan se den under sikker fjernelse af hardware, det er her jeg ikke er med længere ?
vi skal helst forsøge at rede alt hvad der er på den, da det er så at sige hans halv liv Han er 27 år i dag
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2018 - 15:58 #1
Hvis du går i diskhåndtering, er den synlig her og hvilken status har den?
Avatar billede Poul Koch Ekspert
20. november 2018 - 16:07 #2
I Diskhåndteringen se om den har et drevbogsta og om den er online
https://ibb.co/iBzREf
Avatar billede luffe1955 Seniormester
20. november 2018 - 16:37 #3
nej den er desværre ikke synlig
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2018 - 16:43 #4
Hvis den HDD ligger i en boks, kan det være den som det er galt med. Det kan også være boksen som du ser under fjernelse af hardware.
Inde i boksen, mellem HDD og boksen, er der lidt elektronik, som kan være gået i stykker. Så hvis alt andet slår fejl, så tag HDD ud af boksen og sæt den til PCén.
Hvis den er købt i en boks, er det desværre almindeligt, at boksen skal "brækkes" op.
Avatar billede Poul Koch Ekspert
20. november 2018 - 16:51 #5
Jeg har i Går tømt min men du kan se om den er at se i Source vælgeren.
https://ibb.co/hUkzZf
Avatar billede luffe1955 Seniormester
20. november 2018 - 16:57 #6
Hej Valby 39
Det er en lille ekstern harddisk med usb3
der er en der har fortalt mig at man kan prøve at lægge den i en lufttæt pose og i fryseren i et døgn, så er der måske en chance for at komme ind i den ? men det har jeg lidt svært ved at tro
Avatar billede luffe1955 Seniormester
20. november 2018 - 17:00 #7
Den hedder Samsung M2 portable 3 750GB
Avatar billede luffe1955 Seniormester
20. november 2018 - 17:04 #8
Avatar billede Poul Koch Ekspert
20. november 2018 - 17:05 #9
Har dit Samsung et 5V USB Stik ellers skal du bruge et Y USB  Og tilslutte 2 Indgange
https://ibb.co/dEFxn0
Avatar billede Poul Koch Ekspert
20. november 2018 - 17:12 #10
Det var nok den forkerte 2 Gange Samsung lige efter hinanden Sorry
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2018 - 17:14 #11
@luffe1955 Der er jo flere forslag, og mit går ud på, at hvis de indgåede forslag ikke hjælper, så er er mit forslag en mulighed.
Jeg har selv reddet en HDD på den måde. Den hed Verbatim, men HDD inde i kassen var en Samsung.
Fryse disken? Jeg har hørt om det, men ved ikke om det har hjulpet nogen.
Og hvis det er fejl i boksen, så hjælper det bestemt ikke.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2018 - 17:20 #12
Ps. Jeg kommer i tanke om, at det forslag med at fryse, er gammelt, og handlede om en mekanisk disk, men jeres er jo en flash disk, så Nix.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2018 - 17:25 #13
Kan du komme til at tjekke om ledningen til at montere den kunne være defekt?
Avatar billede luffe1955 Seniormester
20. november 2018 - 17:30 #14
der er kun en usb ledning til Harddisken, og jeg har prøvet med en andet kabel som jeg har til en intenso Harddisk da det er samme kabel.usb 3
Avatar billede luffe1955 Seniormester
20. november 2018 - 17:32 #15
hvis i følger det link jeg har lagt til Proshop der kan i se hvilket kabel det er  og Harddisk  det er det bedste jeg kan vise
Avatar billede eurositi Ekspert
20. november 2018 - 17:34 #16
(Jeg antager at du er Windowsbruger)

Prøv at gå til:
Kontrolpanel\Hardware og lyd\Enheder og printere
Hvis du kan se harddisken dér, skal du prøve at højreklikke på ikonet og vælge "Gennemse filer".

Hvis ovenstående virker, burde enheden også være tilgængelig via Windows Stifinder. Er der evt. nogle Netværksdrev, som harddisken kunne "gemme" sig bag ved i Windows Stifinder?
Jeg har netop oplevet, at en USB-nøgle benyttede samme drevbogstav, som ét af mine netværksdrev. Det var først da jeg tilfældigt klikkede på dette drev (som bare var markeret som et netværksdrev med rødt kryds over), at jeg kunne tilgå USB-nøglen normalt.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
20. november 2018 - 17:50 #17
jeg kan se den der under enheder, men får ikke den mulighed når jeg højreklikker på den kun
egenskaber , fjern enhed eller fejlfinding eller opret genvej
Avatar billede eurositi Ekspert
20. november 2018 - 18:07 #18
#17. OK. Så kan det tænkes, at partitionstabellen er røget (der kan selvfølgelig også være mere kritiske fejl). Under alle omstændigheder vil jeg anbefale programmet TestDisk https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

0. Inden du går i gang, skal du sikre dig, at der findes en anden diskenhed, som har plads nok til at rumme alt indholdet fra den problematiske harddisk. Det kan være PC'ens interne harddisk eller en anden ekstern harddisk, du tilslutter.
1. Download Testdisk 7.1 ZIP-filen og kopiér mappen f.eks. til Windows Skrivebordet
2. Start Testdisk (evt. vha. højreklik og vælg "kør som Administrator")
3. Vælg Create a new log file
4. Vælg den diskenhed, som svarer til harddisken
5. Vælg partitionstypen (det er formentlig en Intel/PC)
6. Vælg Analyse for at starte scanningen efter mistede data

Ovenstående stammer fra den officielle vejledning: https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
... Jeg har selv brugt det flere gange tidligere med succes.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2018 - 18:17 #19
#18 Testdisk er et fint program, men så vidt jeg husker, kan man godt se disken, selv om partitionstabellen er røget, f.eks i MiniTool?
Avatar billede luffe1955 Seniormester
20. november 2018 - 18:25 #20
Hej eurositi
jeg siger foreløbig tak
jeg henter programmet nu og prøver i morgen
da jeg skal på job senere i dag
må jeg evt kontakte dig direkte via besked hvis jeg er i tvivl om noget
og ja jeg har en dokning med to harddiske så der skulle være plads nok
hvis det lykkedes
Avatar billede luffe1955 Seniormester
20. november 2018 - 18:27 #21
jeg siger selvfølgelig også tak til alle jer andre der har kommenteret
mvh. Luffe 1955
problemer så vender jeg tilbage
Avatar billede luffe1955 Seniormester
29. november 2018 - 13:10 #22
hej  igen
nu har jeg prøvet at køre test disk
den besked jeg får er
can´t open filesystem. filesystem saeems damage
har jeg flere muligheder for at komme ind i Hd og redde det der er
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2018 - 13:51 #23
Nej Testdisk kan ikke se disken, fordi der ikke er noget at se. Der er ingen forbindelse, eller disken er færdig.
Den eneste mulighed er, som jeg har skrevet, at tage disken ud af boksen, og afprøve den direkte.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
29. november 2018 - 13:58 #24
er du rar og forklare mig helt hvad du mener måske jeg er tungnem ;-)
vi er enige om at det er en extern der ligger i en plastik box  magen til denne
https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern/Samsung-M2-Portable-HX-M750TA-750GB-Ekstern-Harddisk-/2287099
Avatar billede luffe1955 Seniormester
29. november 2018 - 15:04 #25
har nu taget hd ud af kasse desværre ingen forbindelse ØV
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2018 - 15:06 #26
Ok, inde i boksen er der ved stik udgangen, til ledningen, nogle elektroniske komponenter, som harddisken er tilsluttet.
Når der sættes et kabel til boksen, går det altså ikke direkte til harddisken, men til elektronikken, som så igen har forbindelse til harddisken.
Ved at tage harddisken ud af boksen, kan man tilslutte den direkte til en PC, uden om elektronikken. Kan man ved direkte tilslutning ikke få forbindelse, er disken færdig.
Man kan f.eks i den ende af boksen som er modsat stikket, forsigtigt save et par mm.
af med en fin metalsav, eller når det er plastik, en løvsav. Man kan også bore nogle huller, så man kan brække boksen op med en skruetrækker eller. Ja det er surt.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2018 - 15:09 #27
Nå der kom jeg for sent. Ja så kan jeg kun gentage, hvad jeg sluttede med
det er surt 😢
Avatar billede luffe1955 Seniormester
29. november 2018 - 15:10 #28
ja jeg kan ikke få forbindelse med den selv om jeg har skilt det ad så det er surt
men tak for din hjælp
Avatar billede luffe1955 Seniormester
29. november 2018 - 15:11 #29
har prøvet med flere recovery programmer ingen kan se den
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2018 - 15:26 #30
Recovery forudsætter at disken kan ses i Windows, så nej der er ikke noget at gøre. Med mindre din søn vil betale et firma for at forsøge. De kan måske?
Det lader til, at din søn har gjort den klassiske fejl at tro, at det at lægge sine data et andet sted er back up, men det er det jo ikke. Back up er det samme som dublet, altså mindst to. :-)
Avatar billede luffe1955 Seniormester
29. november 2018 - 15:33 #31
ja nu har vi prøvet så er der ikke mere at gøre ved det
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2018 - 15:37 #32
Ja det var da et forsøg værd😊