21. november 2018 - 19:21 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Programmeringsassistance til mindre databasesystem

Hej,

Jeg har fået brug for et mindre databasesystem der kan håndtere fremmøderegistrering i den sportsklub/-sportsforening jeg er tilknyttet, så vi løbende kan følge hvem og hvor mange der kommer til træningerne.

Jeg er forholdsvis ny i "programmeringsverdenen", så jeg har ikke det store kendskab til hvordan man programmerer det. Jeg kunne dog forestille mig at det kan klares med PHP/MySQL?

Jeg kan selv lave frontend/det visuelle - men har brug for hjælp til backend.
Kunne du tænke dig at hjælpe mig/høre mere om mine tanker for systemet, så hører jeg meget gerne fra dig :-)

God aften derude!
Avatar billede acore Ekspert
21. november 2018 - 19:35 #1
Jeg vil foreslå dig, t du sparer dine penge og leder efter et færdigt system, som opfylder dine behov.
21. november 2018 - 19:38 #2
@acore: Ok - Vil det da blive dyrt at få lavet/hjælp til at lave et mindre databasesysten? Kender du til nogle færdige systemer der kan håndtere fremmøderegistrering, hvor man ikke nødvendigvis skal købe mange flere funktioner end det man skal bruge?
Avatar billede Slater Ekspert
21. november 2018 - 19:43 #3
Hvordan tænker du det skal fungere? Er vi ude i sådan noget simpelt spreadsheet, hvor den ene akse er navne og den anden er dage, og nogen så bare manuelt sætter kryds ud for et navn for dage han/hun er mødt op? Eller hvordan forestiller du dig fremmøderegistrering?
Avatar billede acore Ekspert
21. november 2018 - 19:46 #4
Det vil koste nogen timer som minimum. Kan du beskrive præcis hvad du har brug for? Måske ikke. men det skal du kunne. Bliver det dyrt? Det kommer an på...  men hvis du ikke ved præcis, hvad du har brug for, så bliver det dyrt.

Hver gang der skal laves noget om, eller der kommer en ny version af PHP  på dit web-hotel, som ikke er bagud-kompatibel med den, du har baseret dig på, så er det penge, tid og besvær op ad lommen. Og du skal betale for at løse sikkerhedsproblemer.

Jeg har ikke et færdigt ud, men  det er der sikkert andre, der har.
21. november 2018 - 19:48 #5
@Slater: Jeg forestiller mig det som du beskriver det. Dog skal man kunne vælge den ønskede træning først, og derefter lave manuel afkrydsning der kan gemmes i en database. Kunne du være interesseret i at hjælpe mig?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2018 - 00:57 #6
At få lavet special software i en rimelig kvalitet er dyrt sammenlignet med hvad ikke-IT-kyndige typisk forventer.
Avatar billede acore Ekspert
22. november 2018 - 07:22 #7
Der er mange muligheder. Prøv at google det.

Hvad med google calendar evt med et eller andet add-on? For eksempel https://gsuite.google.com/marketplace/app/event_manager/1005728614476
22. november 2018 - 13:42 #8
HEJ,

Jeg vil ikke gøre mig klog på din bekostning, men når (= hvis ) du vælger at lade en af eksperten.dk's  eksperter programmere din opgave, bør du sætte dig ned med en kop kaffe i den ene hånd og en blyant/kuglepen (= skriveredskab) og en notesblok i den anden.

Dernæst skriver du alle dine ideer ned om hvad du kunne tænke dig dette program skal gøre. Medtag osse totalt vilde ideer (osse den med at programmet skal kunne åbne sodavands-/øl-flasker, hente kaffe i kantinen/ køkkenet, få et par ALIENS fra ydre rum til at checke om der er mails,  checke nye indmeldelser fra internettes hjemmeside, udsendelse af takkebrev via E-mails, en god kontingentstyring (på månedplan ?), udsendelse af særlige E-mails til bestyrelen (referater, indkaldelser) mv. mv.) . Dette bare for at vise at du ikke må begrænse dig selv uanset om det er realistisk eller ikke. Når du senere skal begrænse dine ideer til noget realistisk (og sikkert osse praktisk muligt) kan du så si de umulige ideer fra.

Når du selv synes du ikke har nogen (flere) gode ideer. Læg papiret fra dig og drik nu din kaffe (selv om den måske er kold nu, efter alle dine gode ideer og drømme).  Gå dig en lang tur (eller gå en tur med hunden, støvsug hele huset eller ring til din moster, veninde eller en anden god ven og GLEM ALT om dit papir.)

En time (eller senere) har du fået nye ideer og dem noterer du osse ned.

Og så går du igen en tur eller ...

Når du således har bearbejdet dine ideer kommer du til den mere realistiske fase af projektet.

Hvad kan laves og hvad kan ikke ????

Den med ALIENS til at checke mails er nok noget urealistisk (de har sikkert andet at gøre end at checke dine mails), lige som den med hente kaffe i køkkenet nok osse er lidt svært, og åbne sodavand - ....

Til sidst sidder du med en liste over det du kunne ønske dig.

Og først da er det eksperterne er til at snakke med (ihvert fald lettere at snakke med).

Dette ment i al venskabelighed.  Jeg har 3 gange prøvet at programmere efter et
bevægeligt  (kunde specificeret) mål ude i horisonten og (tro mig) det er et aller (h******s) arbejde som aldrig blev færddiggjort,da projekte- t/erne konstant måtte ændres (ligeledes planlægningen af samme).

Sæt dig et FAST mål og arbejd ud fra det.  Der kommer (næsten garanteret) nye ideer mens du (eller en anden) programmerer, men vent til VERSIOn 1.0.0.0. er færdigt og da kan du lægge disse nye ideer ind. Omend ikke andet, du har da en kørende version , som er bedre end et halvfærdigt projekt.

Kristian
22. november 2018 - 14:26 #9
@snestrup2000:

Tusind tak for din meget fyldstgørende tilbagemelding. Det er altid rart med noget input man kan arbejde videre med :-) Jeg har dog allerede gjort det som du beskriver, da jeg gerne vil videregive disse tanker/idéer til interesserede.

Men nu kommer de her, så kan det være at det bliver nemmere for alle at sætte sig ind i systemet (som jeg tænker det).

Systemet skal indholde følgende:
- Login-/administratormodul (forskellige roller).
- Oprettelse af træninger/hold.
- Oprettelse af spillere (samt at kunne tilknytte dem til de enkelte træninger/hold).
- Spillerrollerne/-profilerne skal bl.a. kunne melde afbud til træning.
- Systemet skal være mobilvenligt.
- Man skal kunne vælge en ønsket træning, og derefter kunne lave datobaseret afkrydsning af fremmødte spillere.
- Der skal være fremmødestatistik for hver enkelt spiller.
- Man skal kunne se fremmødestatisk for alle spillere (evt. holdopdelt).
- Man skal kunne redigere hver enkelt spiller (navn, fødselsdato og flytte dem mellem de forskellige træningshold).
- Man skal kunne slette en spiller fra systemet.
- Det skal være muligt for trænerrollerne der er tilknyttet de enkelte træninger/hold, at kunne tilknytte en kommentar om den enkelte træning (hvad er blevet trænet, har der været udfordringer med nogle spillere mv.).
- Det skal være muligt for spillerne er give en tilbagemelding på den enkelte træning (hvis dette ønskes) - herunder evt. et ratingsystem/kommentar.

Det er mine umiddelbare tanker :-) Er der nogen der tænker at de vil hjælpe en frivillig forening?
22. november 2018 - 17:41 #10
HEJ,

Tak for tilbagemeldingen.

Det med kunne køre programmet som en APP på en mobbe-telefon er ikke min stærke side, så hvis dette er et krav (jf. din noget reducerede kravspecifikation) så må jeg melde pas. Jeg ved det er (sikkert) fremtiden, men den må vente nogen måneder endnu, inden det bliver aktuelt for mit vedkommende.

KR
22. november 2018 - 18:09 #11
@snestrup2000:

Hej igen,

Det er ikke et krav, så hvis du har mod på at hjælpe mig, så vil jeg blive VIRKELIG glad og meget taknemmelig :-)
22. november 2018 - 21:56 #12
HEJ,

kontakt mig på mail:  snestrup2016@gmail.com - men der er nogen meget væsentlige ting omkring opgaven, jeg må vide, FØR jeg oerhovedet går i gang med en opgave af den kaliber.

Jeg synes det er sjovt, at programmere (invalide-pensioneret E-ingeniør), men huset skal støvsuges, opvasken skal i opvaske-maskinen og startes (jeg har ikke opfundet de "snavsede-tallerkner-ud-til-opvaske-maskinens-selv-transport-maskine"  endnu og det er stadig en manuel Bosch opvaskemaskine !, tøjet skal i den Statiske (læs: sataniske)  VASKE-MASKINE (det er en italiener ! (suk) ) og det skal gøres før programmeringen.- eller sagt lidt mere direkte:
Der er andre opgaver FØR programmeringen og de har højere prioritet en dette.
ALtså; Jeg sætter INGEN deadline .

Men lad os snakke(!) betingelser og krav på E-mail. Vi finder en løsning.

Kristian

, så jeg er sikker på at det finder vi osse ud af.

Hvad er dine preferencer (= hvad/hvordan  vil du helst have din skitserede opgave) ?

KRISTIAN
23. november 2018 - 01:41 #13
@snesteup2000:
Jeg har sendt dig en mail - Jeg har markeret dit sidste svar som løsningen.
Vi tales ved.