Avatar billede hclisbedsted Seniormester
21. november 2018 - 21:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

overspille casettebånd til pc

Hej! jeg har 100 casettebånd som jeg kunde tænke mig at overspille til pc, hvis det er muligt og isåfald hvor meget kræves der for at man kan det? jeg har en afspiller som kører udmærket, men det var jo nemere at spille musikken på pc een efter en
med venlig hilsen--h.c.
Avatar billede puren Ekspert
21. november 2018 - 22:00 #1
du skal bruge et kabel så der kan komme lyd fra afspilleren og over til computeren

og det kommer jo lidt an på hvad udgange du har på din afspiller hvad du skal have af kabel (se efter line out) men et sterio minijack (3,5 mm) til din computer

og så skal du bruge et program til at optage med "golden wave" https://www.goldwave.com/ har jeg brugt for nogle år siden men ser ud til at de opdater det stadig
Avatar billede falster Ekspert
21. november 2018 - 22:05 #3
Ad. #1. Udmærket program, der er foreslået. Men hvis du vil gå den vej, er der ingen grund til ikke at anvende det gratis Audacity:

https://www.audacityteam.org/
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
22. november 2018 - 00:46 #4
Du skal bruge audacity. Det er programmet man bruger til den slags.
Derudover er det MEGET vigtigt at du bruger en god kassettebåndoptager, og ikke de små "walkman" agtige modeller med direkte USB tilslutning til få hundrede kr., de har en ujævn båndgang dvs. en ren tone i fx klassisk musik går op og ned. De er fine nok til et enkelt bånd med tale, men ellers ubrugelige. Du skal have en kvalitetsbåndoptager af gammel model, fx Akai, Teac, Denon eller andet kvalitetsmærke, de gode gamle "rack" typer, med et tungt svinghjul, der stabilserer båndhastigheden. De er desværre svære at finde i god stand, men en runde til en 5-10 genbrugsbutikker eller ebay eller den blå avis kan måske gøre det. Forbered dig på, at du måske skal købe et par stykke før du finder en der er god. Husk at rense tonehoved mv. Check at lyden er crisp og god i et par hovedtelefoner, og at begge kanaler spiller lige højt. Prisen på brugte kvalitets-båndoptagere er i modsætning til fx high end VHS-optagere ikke høj. Nogle har autoreverse, det kan være en fordel hvis hele båndet skal være en fil og side 1 er fyldt op og side to derefter skal indspilles i fortsættelse af side 1.
Du kan faktisk stadig købe Cassette decks fra en producent som ny, TEAC https://www.computersalg.dk/i/4139626/teac-ad-850-cd-afspiller?sq=teac+850
Kan indspille direkte på USB
https://www.computersalg.dk/i/4637570/teac-w-1200-30-1500-hz-6-3-mm-sort
Den har direkte USB udgang
Hvorvidt den er lige så god som de gamle ved jeg ikke, men givetvis langt bedre end walkman modellerne.
Audacity kan også rense båndstøj, ved at markere et område med "sus" og derefter kan den modregne suset på resten af båndet, det fungerer forbløffende godt ved tale, men bør nok ikke bruges til musik.

Vær opmærksom på at det tagaer lang tid, dvs. den tid som båndende tager plus lidt tid til at klippe MP3 filerne til i enden, så der ikke er tomt bånd
Du kan også få andre til at gøre det
http://www.datanord.dk/kassetteband-til-mp3/
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2018 - 08:43 #5
Tænker hvorfor bøvle med det hvis det er tilgængelig på nettet?  Måske din net udbyder har musik som tjeneste.  Alternativt kan langt det meste og ses på utugt.  Og er det kun i kasettebånd kvalitet du har vil jeg mene at kvalitet er lige så godt fra nettet
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2018 - 08:45 #6
Og vil du lægge det på pc så er du nødt til at lægge det ind i en god kvalitet for ikke at tabe kvalitet. Wav filer fylder meget
Avatar billede hclisbedsted Seniormester
22. november 2018 - 09:02 #7
mange tak for svarene, udgangen på min afspiller er det man kalder ps 2 , jeg har på nettet fundet et kabel med 2 x ps 2 hun med usb stik i en anden ende, vil det sige at det er alt det jeg skal bruge?m.v.h.--h.c.
Avatar billede wise Seniormester
26. november 2018 - 19:55 #8
PS2 er et gammelt stik til mus/tastatur. Din afspiller har helt sikkert IKKE et ps2 stik,
Hvis den er meget gammel, jeg vil sige før start/midt 80'erne kan den have et DIN stik. Senere kan den måske være fancy og have et S-vhs stik

PS2
https://www.avxperten.dk/ps2-til-usb-adapter/

DIN
https://www.av-connection.dk/?ML=445

S-VHS
https://www.batteribyen.dk/kabler/audio-video-kabler/scart-s-vhs

Under alle omstændigheder kan du nok ikke få et med USB i den anden ende, så vil der være noget galt.. For 99,999% af alle stik på en kassebåndoptager vil sende analog lyd ud (Line out, hovedtelefoner etc), mens at USB er en digital indgang. Du skal derfor ramme en "line in" på en pc... Gerne med et phono stik, eller alternativt en USB device som har en line in. Så hvis den skal ende i USB skal der dybest set været et USB lydkort imellem...
Avatar billede wise Seniormester
26. november 2018 - 19:57 #9
Avatar billede milter Ekspert
26. november 2018 - 20:15 #10
PS2 stik bruges ikke til lyd. Det kan være et DIN-stik, som wise antyder.

Hvis du fortæller os navn og modelnummer på afspilleren og din computer, kan det være, vi kan hjælpe dig med de rigtige stik.

Lyd på cassettebånd er analog lyd. Lyd på en computer er digital, og den analoge lyd skal laves om til digital lyd via lydkortet på din computer.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
26. november 2018 - 21:19 #11
Jeg tvivler på at "ps/2" til USB muse adapteren virkede.
Ellers er det typiske som beskrevet i linket i #2 at brug et phono kabel til minijack
https://www.av-connection.dk/?PGr=78
Minijack sættes i "line in" det blå stik på pc´en som er bedre at bruge end mikrofon-indgangen.
Det omtalte PS/2 stk som nok er et DIN stik kan også bruges
https://www.av-connection.dk/?PGr=6260
Avatar billede hclisbedsted Seniormester
27. november 2018 - 08:52 #12
Tak for hjælpen, jeg har købt et mini jack stik og nu kører det bare, super godt m.v.h.--h.c.