Avatar billede zekedk Novice
22. november 2018 - 11:42 Der er 2 kommentarer

Lave genvej til fil på netværksdrev med batch fil?

Hejsa :)

Kan de lade sig gøre og lave en .bat fil der laver en genvej på desktop til en fil der ligger på et netværksdrev?
Avatar billede RogerWilco Seniormester
25. november 2018 - 13:27 #1
En almindelig genvej kan kun laves ved at kalde et script fra .bat-filen, f.eks.:
cscript opretgenvej.vbs Notesblok c:\windows\system32\notepad.exe
Det kunne også være PowerShell i stedet for VBscript.

Man kan også lave et symbolsk link som f.eks.:
mklink Notesblok c:\windows\system32\notepad.exe
Et symbolsk link er et direkte pegepind på destinationen, og optræder således ikke som en .lnk-fil.
Avatar billede kurtba Ekspert
25. november 2018 - 23:45 #2
Hvorfor vil du bruge en batfil til det? Man kan jo bare højreklikke på filen og vælge Send til Skrivebord (opret genvej).