Avatar billede chrisrj Forsker
22. november 2018 - 17:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

MySQL påstår at data ikke passer i antal!?

Hejsa

Jeg har et underligt problem med en insert, som påstår at der ikke er nogen værdier at sætte ind.

Min kode:
echo $TotalXchangeAmount.', '.$AmountSinceAdjustment.', '.$CurrentMinExchangeRate.', '.$XRate;
$stmt = $mysqli->prepare("INSERT INTO ".XchangeRateTable." (XRID, TotalXchangeAmount, AmountSinceAdjustment, CurrentMinExchangeRate, CurrentRealRate) VALUES (DEFAULT, ?, ?, '?', '?')");
$stmt->bind_param('iiss', $TotalXchangeAmount, $AmountSinceAdjustment, $CurrentMinExchangeRate, $XRate);

XRID er AUTO_INCREMENT og de to næste kolonner er INT, og de to sidste er varchar. Længden på alle felter er rigelig stor (20 for int, 10 for varchar).

Udskrift på skærm:
Warning: mysqli_stmt::bind_param(): Number of variables doesn't match number of parameters in prepared statement in /var/www/www.jamsatest.dk/www/UBIC/includes/func.php on line 1551
No data supplied for parameters in prepared statement

Dermed ses det tydeligt, at jeg har værdier i variablerne. Så hvorfor vil databasen ikke acceptere dem??
Avatar billede htx98i17 Professor
22. november 2018 - 17:58 #1
Du skal ikke bruge quotes. Men jeg ved ikke om det er årsagen.

skriv:

VALUES (?, ?, ?, ?)

Og du behøves ikke definere en værdi for en autoincrement. Så pil den ud.
Avatar billede chrisrj Forsker
22. november 2018 - 18:05 #2
Jeg skrev som du foreslår, og så virker det sgu. :)

Jeg takker og bukker. :) :)
Avatar billede htx98i17 Professor
22. november 2018 - 18:09 #3
Ja

Det den skriver er at der ikke er et match mellem det ønskede antal værdier du ønsker at indsætte i bind_param og spørgsmålstegnene i prepare.

Det skyldes quotes omkring spørgsmålstegnene. Den opfatter ikke spørgsmålstegnene som noget der skal parses i prepare pga quotes.
Avatar billede chrisrj Forsker
22. november 2018 - 18:38 #4
Ja, så kan man lære at lade være med at blande de forskellige måder at lave db kald på! :D