Avatar billede johnnylassen Seniormester
22. november 2018 - 17:26 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Manglende adgang til NAS

Hej. Har et lille hjemmenetværk bestående af en Sonology NAS, en Win 10 pc på kontoret og en Win 10 i værkstedet.
Jeg har ingen problemer med at tilgå nassen i stifinderen fra kontoret. Tidligere var det også muligt fra værkstedet.
Nu har jeg geninstalleret WIN 10 på værkstedet og kan ikke længere få adgang til nas. Kan logge på i browser med ip adr. på serveren og så port 5000. Men sjovere med link og se den som en mappe i stedet.
Hvis jeg går i stifinderen på kontoret kan jeg se router, nas egen pc og værkstedet. Kan også smide filer i en delt mappe på værkstedet og tilgå dem fra kontoret. Men ikke omvendt. I stifinder på værksted kan jeg ikke se nogen maskiner eller NAS. Kun router. Hvad går galt. Kan fint pinge det hele.Skriver jeg IP adressen på nas kommer jeg til den hjemmeside som NAS hoster.
Avatar billede klaudi Ekspert
22. november 2018 - 18:04 #1
Måske dette trick virker

Man skal ind i Kontrolpanel - Programmer og funktioner - Tilføj/fjern Windows komponenter.
Her skal man finde - SMB 1.0/CIFS File Sharing Support option, og sætte flueben i den, og i SMB 1.0/CIFS Client option.
Genstarte og så burde det kunne se sin NAS igen...

Kilde: https://www.kandu.dk/tip22768.aspx
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2018 - 18:22 #2
du skal mappe delte mapper på NAS som et netværksdrev
Avatar billede johnnylassen Seniormester
22. november 2018 - 18:27 #3
Tak til Klaudi. Det virkede. Nemt nok når bare man ved hvordan det skal gøres :-)
Avatar billede johnnylassen Seniormester
20. marts 2019 - 20:17 #4
Så er den gal igen med en ny sonology nas. Har prøvet ovenstående uden held. Det der med at mappe, hvad er det.