Avatar billede hanibald Mester
22. november 2018 - 22:15 Der er 7 kommentarer

Apache 2.4.35 Includes

Jeg har flyttet et par ældre sites fra en ældre WAMP/Apache til WAMP/Apache 2.4.35

Ved test i localhost via httpd-vhosts-filen vises de enkelte siders body-data uediterede.

Ifølge fejlloggen synes årsagen at være, at der i httpd.conf ikke er åbnet for anvendelsen af Includes:

[Thu Nov 22 21:27:42.973509 2018] [include:warn] [pid 13064:tid 1228] [client 127.0.0.1:56360] AH01374: mod_include: Options +Includes (or IncludesNoExec) wasn't set, INCLUDES filter removed: /01html/alfabetisk.htm

Mine CSS etc. er placeret i en include-fil.

httpd.conf synes at indeholde ganske mange referencer til includes. Hvilke  aktiveringer / ændringer skal foretages for at kunne afvikle includes??

Min <head>-kode ser sådan ud:
<!DOCTYPE html>
<html lang="da">
<head>
<meta charset="iso-8859-15" />
<title>xxxxx</title>
<!--#include virtual="/ssi/headlinks01.htm" -->
</head>
Avatar billede arne_v Ekspert
23. november 2018 - 02:07 #1
Du finder den <Directory "...">
...
</Directory>

som daekker dine filer og tilfoejer Includes til Options.
Avatar billede hanibald Mester
23. november 2018 - 23:40 #2
Tak. Det funkede.

Ved du om / hvor der findes en oversigt over de "variabler" og deres værdier, der kan benyttes til opbygning af directory for en vhost?
Jeg synes Apaches dokumentation på det område er alt andet end overskuelig / rimelig let tilgængelig.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. november 2018 - 01:28 #3
Apache  kan rigtigt mange ting.

Mange muligheder betyder stor dokumentation.

https://httpd.apache.org/docs/2.4/mod/core.html#directory

https://httpd.apache.org/docs/2.4/mod/core.html#options

har dokumentation, men jeg kan godt forstaa hvis du synes den er lidt tung at laese.
Avatar billede hanibald Mester
26. november 2018 - 01:12 #4
Tak for det. Nu har jeg da et par grundlæggende links at starte min arkæologi ud fra.

Jeg vil gerne kunne lave opkobling til min Apache via mit lokale LANNET.
Jeg har haft svært ved at finde noget om hvordan en <VirtualHost dertil skal opbygges.
Jeg har prøvet at eksperimentere, men så vil Apache ikke køre (stopper ved 2 ud af 3 services kører).

Har du evt. kendskab til (hvor jeg kan finde) en model for en sådan host??
Avatar billede arne_v Ekspert
26. november 2018 - 01:26 #5
Som udgangspunkt vil alle dine virtual hosts kunne tilgaas lokalt.

Problemet er at faa navnet til at pege rigtigt.

En mulighed er at tilfoeje navnene i hosts filen.
Avatar billede hanibald Mester
27. november 2018 - 23:35 #6
Jeg har allerede syslet med hosts-filen til LANNET - og er siden i forgårs nået frem til en løsning, jeg vil prøve.

Mine localhosts kører fint.

Bortset fra at jeg er hvidhåret, er jeg ved at få grå hår af <VirtualHost til internettet.
Jeg har prøvet mangt og meget bl.a. baseret på googling.
I browseren får jeg hele tiden fejlkoden:
"403
You don't have permission to access / on this server.
Apache/2.4.35 (Win64) PHP/7.2.10 Server at sitenavn.dk Port 80"

og i  fejlloggen:
"AH01630: client denied by server configuration: C:/wamp64/www/sitemappe/"

Min sidste version af <VirtualHost er:
"<VirtualHost *:80>
  ServerName sitenavn
  ServerAlias www.sitenavn
  DocumentRoot "${INSTALL_DIR}/www/sitemappe"
  <Directory "${INSTALL_DIR}/www/sitemappe">
    Options Indexes FollowSymLinks Includes MultiViews
    AllowOverride None
    Require all granted
  </Directory>
</VirtualHost>"

Kan du se, hvor kæden hopper af??
Avatar billede hanibald Mester
02. december 2018 - 17:40 #7
Har løst problemet