Avatar billede milter Ekspert
23. november 2018 - 21:49 Der er 2 kommentarer og
10 løsninger

Downloadhastighed gået ned med 50%

Jeg skrev lidt i et andet spørgsmål her på eksperten.dk ang. downloadhastighed, og det fik mig til at checke min egen. Forbindelsen er gennem YouSee og kablet til en stationær PC via en Sagemcom 3890 router:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1026329?k=8313274

Jeg betaler for øjeblikket for 200/30 Mbit, og  checker hastighederne regelmæssigt (ca. hver 3. måned). Hastigheden er gennem årene ad flere gange blevet forøget og gennem flere år har målerne vist en download, som lå meget tæt på eller over de hastigheder, jeg betalte for.

Jeg testede sidst (udover lige nu, selvfølgelig) for nok omkring to måneder siden. Men altså, i aften viser min download max 96 Mbit på alle testsider, altså under 50% af det tidligere.  Jeg har prøvet på disse sider:

http://www.it-borger.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren
http://www.speedtest.net/
https://kundeservice.yousee.dk/bredbaand/loes-problem/hastighedstest
http://xn--bredbnd-ixa.dk/hastighedstest

Min PC er et år gammel og kører med Windows 10, 64 bit, version 1803.

Er der nogen derude, som har oplevet det samme med YouSee eller andre og kablet forbindelse?
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2018 - 04:30 #1
i yousee kan du skifte hastighed.
deres seneste nedbrud med opdatering der er gået galt, kan måske ha skiftet hastigheden ?  log ind og check hvad det står til.

ring til dem.
et ubalanceret (defekt) kabel kan lave en masse bitfejl og sætte hastigheden ned.
de kan køre en test inde fra TDC.

(det kan sagtens være at dit netkabel er defekt)
Avatar billede poko1 Ekspert
24. november 2018 - 07:33 #2
Under 50% på hele vejen her Jeg og naboerne testede i aftes. Og her til morgen er det det samme.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2018 - 07:47 #3
Normalt (eller lidt bedre) på øen i søen. Har 50/10 forbindelse her:
https://ibb.co/kOXokV
Standard Yousee modem/router
Avatar billede Mikael Ekspert
24. november 2018 - 08:06 #4
Det er åbenbart mig, som har fået jeres manglende hastighed ;)

Normalt med 4G mobilt via router og wifi til min Win 7 MAX 24/12
(Telmore via TDC nettet)

Her til morgen 54/23
https://i.imgur.com/lsxpD4c.png

Beklager meget ;) ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2018 - 08:17 #5
#4 Det er da dejlig Michael 🙂
Nyd det så længe det varer. 😄
Avatar billede poko1 Ekspert
24. november 2018 - 08:29 #6
Jeg tror de får travlt måske med at bortforklare på mandag? youSee 50/10 Mbit Betalte.
Min hastighed 21,7/4,3 Målt i går og i dag
Jeg håber dette sætter mange klager i gang.
Avatar billede Mikael Ekspert
24. november 2018 - 08:31 #7
#5  Ja tak ;) Det går sikkert den forkerte vej, når "folk vågner" her en tidlig lørdag morgen. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2018 - 08:36 #8
Håber da at der fra Yousee bliver logget på hvad montørerne laver på nettet så de hurtigt kan lokalisere hvor problemet ligger. Det kan være noget banalt som enkelte ledninger der er monteret forkert i en central.
Avatar billede INK Ekspert
24. november 2018 - 09:52 #9
Har lige testet (betaler for 100/20)
Min iMac (2010 - High Sierra)) klarer 65/20 med kablet forbindelse (5e)
Min MacBook Pro fra 2015 (Mojave) klarer 115/27 endda på trådløs
Min PC (windows 10, version 1809) klarer 90/27 på kabel (5e), men noget mindre trådløst.
Anvender standard router fra YouSee (coax)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2018 - 10:46 #10
min upload er ok, download er 45 (skulle være 75-80)  - har 80/25 lan fra uc.
Avatar billede milter Ekspert
24. november 2018 - 16:07 #11
Tak for alle bidragene. Og nu har jeg så lige gjort det, jeg burde have gjort i går, før jeg spurgte her: lavet en restart af routeren.

Og nu viser test på alle de målere, jeg har nævnt i spørgsmålet, nogle helt andre tal, nemlig download med omkring 230 Mbit. Upload ligger uændret omkring 36 Mbit.

Tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2018 - 16:09 #12
Ja det løser tit problemer med en genstart 🙂