Avatar billede jens Juniormester
27. november 2018 - 17:22 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med helt ny pc/skærm

Hej eksperter.
Jeg har fået købt en helt ny stationær pc. Den virker super fint, og uden problemer. Var forleden i andleding med Black friday i elgiganten og købe en ny gamer pc skærm (aoc) som har virket fejlfrit de første par dage. Så i dag der jeg skulle tænde min pc, kom jeg ind på start siden, men kunne ikke se nogen af mine apps? kunne heller ikke åbne google chrome. Prøvede at genstarte og det virkede heller ikke?

Jeg kiggede bag på pc`en og pillede et stik ud som ikke var HDMI stikket, og så virkede pc`en igen. Jeg synes det mærkeligt den har kunne virke indtil nu? og så den lige pludselig ikke fungere med det her kabel (som jeg ikke ved hvad hedder) Og ved heller ikke om det har nogen betydning om jeg bruger stikket eller ej?
tak på forhånd
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2018 - 19:03 #1
Hvis dit stik ser sådan ud, er det et HDMI og det bedste valg. Se bort fra farven.
https://picee.dk/6378-hdmi
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2018 - 19:03 #2
Ps. Klik for større billede.
Avatar billede jens Juniormester
27. november 2018 - 19:17 #3
Altså problemet er ikke HDMI kablet, problemet er det andet kabel. Når jeg sætter det i pc`en kan jeg ikke se eller trykke på mine apps på min computer, men når jeg tager det ud virker det helt normalt igen`? ved ikke om den er en form for virus?
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2018 - 19:23 #4
Prøv at se på denne side, om stikket ligner. Men der skal kun være et HDMI kabel mellen PC og skærm. Men der kan være andre muligheder for kabler på PC og eller skærm. Dem skal man bare se bort fra, når man har HDMI.
https://www.dell.com/support/article/dk/da/dkbsdt1/sln128890/hvordan-tilsluttes-en-sk%C3%A6rm-til-en-computer-?lang=da
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2018 - 19:24 #5
Vælg 1. for billeder.
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2018 - 19:50 #6
Du skriver, at du "pillede et stik ud som ikke var HDMI stikket". Hvad var stikket forbundet til i den anden ende?
Avatar billede jens Juniormester
27. november 2018 - 19:53 #7
Det lignede et dvi kabel, altså billede nummer 2... Men begge stik lignede det tynde at det, ikke det tykke der med på billedet, de begge er helt tynde. Det skal dog siges at begge kabler hørte med til skærmen sammen med HDMI kablet
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2018 - 20:14 #9
Jeg er ikke sikker på, at man kan se forskel på billedet med de 2 stik.
Men hvis man vil have lyd på sin monitor skal man bruge HDMI.
Men jeg mener ikke, at begge stik må være sat i samtidig.
Men kører det fint med et af stikkene, må det vel være godt og uden grund til bekymring. Producenten har vel bare sikret dig, at du har valgmulighed til det du foretrækker :-)
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2018 - 20:19 #10
Når du forbinder din skærm til PC'en, skal der kun bruges et kabel. Så svaret på dit oprindelige spørgsmål: "Og ved heller ikke om det har nogen betydning om jeg bruger stikket eller ej? ", er, at det kabel ikke skal bruges.

Du skal kun bruge det ene kabel.
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2018 - 21:14 #11
Jeg foretrækker at svare her, så her kommer svaret på dit spørgsmål  "kender du så en side hvor jeg kan tjekke om der er virus på andre sider inden man dowloader noget?"  ;-)

Alle respektable antivirusprogrammer vil advare dig, hvis du prøver at downloade noget fra "farlige" sider, hvis dit antivirusprogram vel at mærke er fuldt opdateret og rigtigt sat op. Det betyder ikke, at du er 100% sikret, men jeg kunne f.eks. aldrig finde på at downloade en fuld version af Windows 10 Pro fra en side, som påstår, du kan købe den for 20$.

Brug din sunde fornuft og husk, at de farlige sider meget ofte reklamerer med dejlige, nøgne damer eller "gratis" musik, videoer eller programmer.

Af en eller anden grund er der ikke mange, som advarer om faren ved at åbne sider med "skønne, muskuløse mænd", men mon ikke de kan være lige så farlige :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2018 - 12:01 #12
Jeg fik også et internt spørgsmål, og er enig med milter.