Avatar billede Uvanga Ekspert
03. december 2018 - 09:38 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

F2 bios/boot menu

Jeg oplever nogen gange når jeg tapper F2 for bios, at det kan være tilfældig om PC starter i bios, eller bare starter almindelig.
Er der et tip til hvornår man skal begynde at tappe F2, er det med det samme når PC tændes, eller skal man vente til PC logo viser sig?
Ligeledes er der en bestemt cadence man tapper, 1-2-3-eller 4 gange pr. sekund?
Erfaringer og tips modtages med tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. december 2018 - 10:16 #1
se også https://www.asus.com/support/faq/1013015/# vedr win10 hurtigstart
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. december 2018 - 11:32 #2
Hold SHIFT-tasten nede, når du vil lukke Windows 10, så starter den næste gang fra bunden, så du kan komme i bios.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2018 - 11:35 #3
enig med ovenstående - det virkede sikkert når du genstarter din pc, eller holder tænd/sluk knappen nede for at lukke maskinen - lige så snart du "bare" lukker windows, virker f2-knappen nok ikke.
-> win10's hurtigstart (fandtes dog også i Windows 8)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. december 2018 - 13:17 #4
I Windows 8 kan man fravælge hurtigstart i strømstyring.
Det kunne man også i de første versioner af Windows 10, men ikke længere.
Lidt irriterende, hvis man har flere diske med hver sit styresystem.
Når man vælger genstart bruger den ikke hurtigstart.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2018 - 13:28 #5
#4 - lidt off topic - men hos mig har jeg et flueben i strømstyring/systemindstillinger "Aktivér hurtig start (anbefales)" - hos mig er det nedtonet - men der er også nogen GPO'er der kører på min pc
jeg fandt det ved at finde strømstyring (dette legacy kontrolpanel) - og så valgte jeg i venstre side "vælg, hvad tænd/sluk-knapperne gør"
jeg kører win 10 1809
Avatar billede Uvanga Ekspert
03. december 2018 - 15:17 #6
#1 Fungerer fint
#2 Det er en god løsning, nu kommer jeg hurtigt, nemt og direkte til bios via F2. Allerede efter 5-6 tap på F2, åbner bios. Afprøvet på flere PC, alle med win10.
#3 Jeg har nok gjort det som du nævner, nogen gange lukket på den ene måde, nogen gange på anden måde.

Tak for alle indlæg.
Avatar billede Uvanga Ekspert
03. december 2018 - 15:36 #7
ad#6 /#2
... det er mere korrekt med ca. 20 tap på F2 ;-)