Avatar billede Marting Forsker
04. december 2018 - 21:17 Der er 34 kommentarer

F-Link ? (JABLOTRON programmering / opsætning)

Godaften

Er der en der kunne hjælpe med F-Link ? (JABLOTRON programmering)

Til at sætte en JABLOTRON Central op eller programmeret : -)

Har F-Link installeret på min pc : -)  Og har TeamViewer

Hilsen Martin G.
Avatar billede jk45 Forsker
04. december 2018 - 21:47 #1
Hvad er problemet ? de fleste jablatron manualer ligger på deres tjekkiske hjemmeside
Avatar billede jk45 Forsker
04. december 2018 - 21:49 #2
Avatar billede Marting Forsker
04. december 2018 - 22:03 #3
Jk45

Jo tak det er en JABLOTRON 100
den har jeg også kigget lidt i : -)
der stå ikke så meget om F-link : -)
hvordan man laver opsætning i F-Link
Avatar billede bdf Mester
05. december 2018 - 05:42 #4
Hvad skal du ha programmeret?
Avatar billede Marting Forsker
06. december 2018 - 20:14 #5
Hej Bdf

Jeg har 4 stk.  bjælker oven JA-110E BUS (betjeningspanel)
Dem kunne jeg da godt tænke mig, de kunne gøre nogen forskellige ting.

Slå man døre kontakter fra / til ( magnet kontakter)
Og et anden bjælke skulle alt til (magnetkontakter / pir sensor / lyse scenari  et stik. PG udgang)

Og det en tredje  bjælke (skulle styre lys scenarie alene )
Ja bare få færten af hvordan man gør : -)

Sætte udgang tid og indgang tid på hvor lang tid man har til at frakobler tilkoble alarmen : -)

Hilsen Martin G.
Avatar billede bdf Mester
07. december 2018 - 05:47 #6
Har du alt monteret på ind & udgange eller?
Jeg har selv lavet en "bjælke" hvor den lyser rød for garageport lukket og grøn for åben, samtidig kan jeg åbne på grøn og lukke på rød, det er jo i teorien det du også vil kunne bare med andre ting :-)
Skriv din mail så kontakter jeg dig med lidt billeder af opsætning :-)
Avatar billede Marting Forsker
07. december 2018 - 20:55 #7
Godaften : -)

Sent en PB til dig: -)

Hilsen Martin
Avatar billede Marting Forsker
05. januar 2019 - 21:23 #8
bdf :

Har du fortrudt ?  :-)
Avatar billede BLK Praktikant
08. januar 2019 - 15:25 #9
Hej Martin,
Jeg har læst dit indlæg og vil foreslå dig, at du kontakter en alarminstallatør der arbejder med Jablotron anlæg. Han vil kunne hjælpe dig ret hurtigt.
Jablotron JA-100 alarmanlæg kan utrolig mange ting og du vil nok være bedst hjulpet med at få en fagmand på banen. Det koster et par kroner, men du vil få meget mere ud af dit anlæg.
Venlig hilsen
Bent
Avatar billede Marting Forsker
13. januar 2019 - 18:24 #10
Hej Bent

Ja det er rigtigt  : -) de kunne hjælpe med nogen ganske  få tusinde kroner : -)

Det er derfor, jeg håber på en ”fagmand” der lige kunne hjælpe lidt i gang : -)

Så man lige få færden: -)

Hilsen Martin
Avatar billede BLK Praktikant
13. januar 2019 - 18:47 #11
Hej Martin
Jablotron Ja-100 alarmerne er forholdsvis intuitive at arbejde med. Når du er logget ind i F-link, er der en hel del hjælpetekster der kan guide dig lidt på vej. Hvis du f.eks. vil have et kontrolpanel (bjælken) til at gøre noget bestemt, skal du gå ind i fanen enheder og klikke på Enter-knappen ud for den enhed der hedder betjeningspanel. Den er nok navngivet anderledes, men enhedens nummer er nok noget i nærheden af JA-114E.
Derinde kan du vælge hvad du vil have den tol at gøre f.eks. til/frakoble, styre en programmerbar udgang (PG) eller noget helt andet.
Det tager normalt en dag på kursus for at lære at programmere systemet og sådan et kursus kan man kun komme på hvis man er alarm montør.
Jeg håber at du er hjulpet lidt på vej.
Hilsen
Bent
Avatar billede Marting Forsker
13. januar 2019 - 19:59 #12
Hej Bent

Ja der er lidt hjælpetekst

Ja mit panel hedder JA-114E , med 4 stk. bjælker

Jeg kunne godt tænke mig,  en midlertidig funktion, jeg har en JA-120PW så når den bliver aktiveret så skal den starte sirenen JA-110A  Altså man kan sige tænd sluk 

Så jeg kunne få styr på hvordan den rækker  : -)

Det har ikke lykkes mig at få  JA-120PW  til at følge en PG udgang , hvis det er sådan man skal : -)

Ja det kunne være godt med sådan et kursus: -)

Hilsen Martin
Avatar billede Marting Forsker
13. januar 2019 - 20:07 #13
PS. har du forøvrigt selv taget sådan et kursus?
Avatar billede BLK Praktikant
13. januar 2019 - 20:24 #14
Hej igen,
Du skal gå ind og sætte din 120PW til øjeblikkelig alarm og tildele den til et område.
Du sætter så kontrolpanelet til at til/frakoble det pågældende område.
Når du så har tilkoblet området, kan du teste din pir og se hvornår den aktiveres. Normalt rækker den op til 12 meter. Den rækkefølge som fanebladene er i, er den rækkefølge du skal programmere dit system. Du kan også finde en installationsguide oppe i menuen for oven.
Med hensyn til kursus, så er jeg ham der uddanner montørerne i Jablotron JA-100.
Jeg må ikke guide dig trin for trin, da det er forbeholdt vores kursister. For at komme på vores kursus skal du, inden du kommer på kursus, have fuldført et 14-dages AIA-kursus. AIA står for Automation Indbruds Alarm. Dette kursus udbydes af DBI. Derudover skal du være oprettet som kunde/installatør hos importøren Pro-Sec.
Hilsen
Bent
Avatar billede Marting Forsker
14. januar 2019 - 22:00 #15
Hej Bent

Nu fik jeg afprøvet det, den går bare i alarm hele tiden sirenen stopper ikke,

Jeg fik mirakuløst lave noget den gang jeg var ifr med at sætte mine magnetkontakter på JA-151M noget med en PG-udgang den tænde og slukkede sirenen  lige med det samme: -) som den skulle når magneten kom væk fra magnethuset.

Ved ikke om,  det kan lade sig gøre  lige præcis på samme måde som med magnet kontakterne?

Sirenen stå som overfaldsalarm i reaktion? Ved ikke om det har noget at side?

og i Sirene indstillinger
EW – Reaktion
Kontinuerlig – Sirene Lyd
Stå der Nej i Maksimal sirenetid [min]

Nu har jeg prøve den ”installationsguide” det er lige som om den kun er i første faneblad: -)

Huha det er hvis en større operation ang. kursus

Så kan jeg godt se, så har du stor viden om Jablotron og F-link

Hilsen Martin G.
Avatar billede BLK Praktikant
15. januar 2019 - 09:15 #16
Hej igen,
Når du benytter installationsguiden, så viser den dig kun et faneblad til at starte med. Det er den indledende opsætning hvor du bestemmer hvor mange områder du vil have, hvor mange brugere, hvor lang din pinkode m.v. skal være.
Når du har tilpasset det, trykker du på knappen "Næste" i nederste højre hjørne og så kommer fanebladet Områder frem.
Så følger du bare det hele trin for trin.

Med hensyn til din sirene, så kan du indstille dens reaktion i fanebladet Enheder. Den reaktion du kan stille der, er for den knap der er på sirenen (hvis det er en indendørs sirene. Ud fra det du beskriver, står sirenen til at hvis man trykker på knappen på sirenen, så sender den en overfaldsalarm. Du kan f.eks. sætte den til Sirene Tavs, så stopper lyden, men alarmen er ikke afstillet. Ifølge loven må din sirene kun give lyd i maksimalt 3 minutter. Det er det du angiver i Maksimale sirenetid, der hvor du har Nej stående.
Avatar billede Marting Forsker
15. januar 2019 - 21:45 #17
Godaften  

Oki på den måde installationsguiden fungere.

Ja helt rigtigt  det er en  ”JA-110A BUS”  så fandt jeg også ud af det : -) At der sidder en knap på sirenen : -)
har afprøvet  med at gør  Sirene Tavs den stoppede med lyden : -) ved at trykke på sirene knappen
Og fik sat den  til 3  i Maksimal sirenetid [min]: -)

Men det lykkes ikke rigtig,  det med den detektor 120PW

Formoder man kan få den til at reagere hurtigt lige som en tænd og sluk knap, lige som det kunne lad sig gøre med de magnet kontakter?  : -)

Hilsen Martin G.
Avatar billede BLK Praktikant
15. januar 2019 - 23:24 #18
Hej igen,

Din 120PW skal du ændre Reaktionen på. Det gøres i kolonnen Reaktion.
Hvis du vil have den til at f.eks. tænde lyset, skal du sætte den til at trigge en PG. Den PG skal så tænde eller slukke lyset, alt efter hvad du vil have den til.
Hilsen
Bent
Avatar billede Marting Forsker
16. januar 2019 - 21:29 #19
Hej igen : -)

Jep der stå ”øjeblikkelig alarm”  i kolonnen Reaktion

Jeg ville bare have den til at tænde og slukke sirenen  når  120PW bliver aktiveret og slukker sirenen igen når man gå væk igen  : -)

Ja en hurtig  reaktion: -) så jeg lige kan få afprøvet hvordan den rækker : -) bare som en midlertidig funktion: -)

Tænker hvis der bliver sat en PG – udgang kan den så ikke styre sirenen : -)

Hilsen Martin
Avatar billede BLK Praktikant
17. januar 2019 - 08:00 #20
Hej igen,

Du kan ikke få sirenen til at tænde og slukke på den måde.

Sirenen går i gang når den modtager signal fra din PIR om at der er bevægelse i området. Det gør den selvfølgelig kun når anlægget er tilkoblet.
Du skal så afstille/frakoble alarmen, og så tilkoble igen for at lave en ny test.

Hvis din sirene ikke reagerer på at der er bevægelse foran din PIR, så kig i instillingerne for sirenen og se om den er sat til at reagere på det område som PIR'en er tilknyttet f.eks. område 1
Avatar billede Marting Forsker
17. januar 2019 - 20:29 #21
Hej igen

Øv så : -)

Så må min kæreste på arbejde med panelet : -)

Så er der åbenbart forskel på, en PIR 120PW  og en JA-151M hvordan man kan få dem til at  reagere,  og hvordan man kan sætte dem op :-)

Takker for hjælpen  : -)

Hilsen Martin
Avatar billede BLK Praktikant
18. januar 2019 - 10:33 #22
Hej Martin,

Det er rigtigt. En PIR registrerer kun at der er bevægelse og sender det til centralen. Den registrerer ikke når der ikke er bevægelse.
En magnet registrerer både når der er kontakt og når der ikke er kontakt. Derfor reagerer de to forskelligt.
Avatar billede Marting Forsker
18. januar 2019 - 18:56 #23
Hej Bent : -)

Ja man kan se det i F-Link når man bevæger sig foran den, kommer der til at stå aktiv med gul: -) og lidt efter bare OK: -)
Avatar billede Marting Forsker
24. februar 2019 - 16:07 #24
Hej igen

kunne denne her fx "PIR 120PW" godt tænde lys ved bevægelse i frakoblede tilstand?
ja give en PG-udgang fx til  JA – 114HN.?

Så man kunne bruge "PIR 120PW" som en "almindelig bevægelse sensor" i frakoblet tilstand?
Avatar billede BLK Praktikant
25. februar 2019 - 08:15 #25
For at kunne aktivere en PG via en detektor skal du lave en regel under aktivering af PG i fanen PG.
Der skal du angive, at den pågældende PG skal aktiveres af den pågældende detektor hvis systemet er frakoblet.
Avatar billede Marting Forsker
25. februar 2019 - 19:51 #26
Hej

Fik sendt en PV til dig : -)
13. december 2020 - 02:25 #27
Hej håber nogen kan hjælpe
Overvejer at købe en Jablotron JA101kr lan+3g central med tilhørende pir. vil gerne selv sættet det op, men mangler F-Link program hvor kan jeg finde det. og følger de koder med til centralen så man kan få adgang til opsætning.
mvh
Nicolaj
Avatar billede bdf Mester
13. december 2020 - 07:50 #28
Programmet har en størrelse på ca 85MB, hvilke muligheder har jeg for at kunne sende til dig?
13. december 2020 - 13:30 #29
Har du mulighed for at sende via Wetransfer, hvis jeg sender min mail i PB.
Ved du om den fåes i en Mac udgave
Avatar billede bdf Mester
13. december 2020 - 14:45 #30
Har ikke brugt https://wetransfer.com/ men lad os prøve :-)
F-Link laves ikke til mac efter hvad jeg ved.
Avatar billede bdf Mester
13. december 2020 - 16:16 #31
Program er overført :-)
13. december 2020 - 16:28 #32
Super :-) jeg takker
Avatar billede Marting Forsker
16. december 2020 - 21:17 #33
Håber alt lykkes : -)
Avatar billede Jens Goessens Praktikant
20. juli 2021 - 22:30 #34
Can someone send me the software via PM please? Thx