Avatar billede Wonder Caroline Praktikant
07. december 2018 - 20:16 Der er 1 kommentar

Harmonisk højremargener, hvordan?

Hej.
Jeg har lidt problemer med harmoniske højremargener. Jeg har prøvet at kigge men kan ikke finde noget der virker. Jeg har prøvet at søge på nettet og læst en tidligere person der har haft problemer med det. Da mine eksamener snart kommer op, ville det være ret at vide.

Der er altså det      her        mellemrum      mellem        teksten.
Og det frustrerer mig en lille smule.
Jeg håber der er nogen der ka' hjælpe mig.
Hilsen Mig
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. december 2018 - 00:53 #1
Som jeg forstår det, taler du om tekst, som er indstillet til at have lige højremargen. Tekst, som har lige venstre- og højremargen kaldes justeret tekst.

Når du vælger justeret tekst, bruger Word komplicerede matematiske regler til at fordele afstanden mellem tegn og ord. Der er forskel på, hvordan dette sker i forskellige versioner af Word. Du skriver ikke, hvilken version du bruger. I Word 2013 og senere versioner vil Word som standard fordele afstand både mellem de enkelte tegn og mellem ord. I Word 2010 og tidligere bliver afstanden som udgangspunkt fordelt mellem ord, og en kompatibilitetsindstilling gør det muligt at få Word til også at fordele mellem de enkelte tegn.

I sagens natur får du mindre pæne/uens ordmellemrum, når du bruger justeret tekst. Den afstand, som ellers ville være at finde i højre ende af linjerne, skal jo fordeles. Det, du kan gøre for at bedre det, er at sikre, at du har tilladt orddeling. Du skal vælge automatisk orddeling, medmindre du manuelt vil definere alle steder, hvor ord må deles (Sidelayout  (eller Layout) > Orddeling > Automatisk).

Du kan overveje at bruge venstrestillet tekst (dvs. lige venstrekant og ujævn højrekant) i stedet. Det giver ensartede ordmellemrum og har bedre læsbarhed, da øjnene har lettere ved at holde styr på linjerne.

Se også: https://www.thedoctools.com/wordtips/indsaette-tvunget-linjeskift-i-tekst-med-lige-margener-uden-justering-af-linje/