Avatar billede 300m Mester
08. december 2018 - 10:22 Der er 43 kommentarer og
2 løsninger

Netværksproblem

Hej Eksperter!
Jeg har et irriterende problem jeg håber I kan hjælpe mig med!
Hver gang jeg starter PC har jeg ingen Internetadgang. Jeg går i Enhedshåndtering finder Netværkskort og højreklikker på:
Intel(R) 82579LM Gigabit Network Connection og søger efter hardwareændringer. Så hedder den så:
Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection, og så har jeg forbindelse.
Hvordan undgår jeg at den starter op med Intel(R) 82579LM Gigabit Network Connection hver gang?
Er lidt bange for at rode med de drivere!
Jeg kører med Windows 10
dbh
Lone
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2018 - 10:36 #1
Højreklik på start og gå i enhedshåndtering. Find netværkskort og åbn fanen.
Højreklik på det netværkskort der ikke virker og vælg deaktiver.
Genstart pc og se om pc nu finder netværk under boot.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2018 - 10:38 #2
Hov. Fik vist ikke nærlæst det du skrev. Der er kun det ene kort i enhedshåndteringen?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2018 - 10:44 #3
Har du prøvet at opdatere driveren til netkortet fra enhedshåndteringen?
Du kan altid annullere den opdatering derinde hvis det ikke løser dit problem.
En anden ting tryk på egenskaber og vælg strømstyring. Fjern hak ved at Windows må lukke for enheden for at spare på strøm.
Avatar billede 300m Mester
08. december 2018 - 11:32 #4
220661, ja der er kun det ene netværkskort. Hvis jeg søger efter opdatering af driver skriver den at PC har den rigtige driver.
Har styr på det med strømstyringen.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2018 - 11:36 #5
Windows kigger efter de drivere de har liggende i deres database. Vi skal nok prøve at hente på producentens side i stedet. Ved du hvad bundkortet hedder?
Hvas det er en bærbar du har så hent Speccy free https://www.ccleaner.com/speccy og tryk på motherboard og fortæl hvad bundkort hedder. Så prøver jeg lige at søge på en Win 10 driver til dig.
Avatar billede 300m Mester
08. december 2018 - 12:00 #6
Er det det her du skal bruge?
imedia S3840 (CPU 1)
Men, jeg har faktisk være på Intel's side og scannet for netkort driver, og her fik jeg også at vide at der ikke vare nye opdateringer til  Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection og det er jo også ok da jeg jo har forbindelse med  82579V
Fatter bare ikke hvorfor den starter op med 82579LM
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2018 - 12:09 #7
Hvad hedder version nummer på driveren? Det ses i enhedshåndteringen.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2018 - 12:10 #8
En anden ting. Er problemet her sket efter du har opgraderet pc til Windows 10 efter et ældre system (Win 7)
Avatar billede 300m Mester
08. december 2018 - 12:11 #9
Avatar billede 300m Mester
08. december 2018 - 12:20 #10
Nej jeg opgraderede lige da win 10 kom, men måske efter en opdatering :/
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2018 - 12:20 #11
Fandt denne her:
https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Ethernet-Intel-Network-Adapter-Driver-for-Windows-10?product=52963

Husk der er driver for både 32 og 64 bit driver.

Ps den her driver er dog helt oppe i version 23.4
Avatar billede 300m Mester
08. december 2018 - 13:41 #12
Tak for al' din hjælp 220661, og måske jeg spørger dumt, men hvad hjælper det at opdatere en version der allerede virker, med risiko for at jeg kvajer mig, når den alligevel starter op med  Intel(R) 82579LM Gigabit Network Connection.
Er det måske  82579LM der skal opdateres i stedet?
Forstår bare stadig ikke en pind af hvorfor der er 2 forskellige?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2018 - 13:46 #13
Prøv at hente opdateringen ned og er det en zip fil så udpak den til en mappe hvor du ved den er.
Gå herefter i enhedshåndteringen og her bestemmer du at du manuelt vil opdatere dit netkort. gå ind i sti systemet der vises og "peg" på den udpakkede driver.
Kan hardwaren bruge driveren vil den installere den. Er den ikke kompatibel vil den afslutte opdateringen.
Virker det dårligere efter opdatering gå i enhedshåndtering og annuller opdatering.
Avatar billede 300m Mester
08. december 2018 - 15:06 #14
Så har jeg opdateret driver via dit link, desværre uden held. Jeg har lukket ned et par gange og hver gang starter den op med Intel(R) 82579LM Gigabit Network Connection :(
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2018 - 15:08 #15
Prøv at gå i enhedshåndteringen, højreklik på netkortet og vælg "fjern".
Genstart pc og lad Windows genfinde kortet, og lad os håbe at det så registreres korrekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2018 - 15:09 #16
Du skal kun fjerne hardwaren ikke driveren.
Avatar billede 300m Mester
08. december 2018 - 15:14 #17
Er det LM eller V jeg skal prøve det på?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2018 - 15:20 #18
Har du to derinde??
Hvis du har LM så "deaktiver" kortet så Windows ikke ser det ved boot.
Lad være at gøre noget ved V kortet
Troede du kun havde det ene kort.
Avatar billede 300m Mester
08. december 2018 - 15:36 #19
Nej 220661, men som jeg har skrevet hele tiden så starter den jo op med
Intel(R) 82579LM Gigabit Network Connection??
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2018 - 15:57 #20
#1 installer originale bundkort+chipset drivere
#2 installer original netkortdriver
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2018 - 15:59 #21
Også når du har deaktiveret det i enhedshåndteringen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2018 - 15:10 #22
LM eller V er samme familie - det burde virke, uanset hvad den skriver.

Kunne du evt. prøve at højreklikke på netværkskortet, vælge "Egenskaber" og "Detaljer". Fra dropdown boksen vælger du "Hardware-ID'er" - skriv den korteste af dem her. Det vil fortælle os helt nøjagtig, hvilket netkort du har, så vi kan finde den helt nøjagtige driver.

Værdien vil hede PCI\VEN_8086&DEV_xxxxxxxx - 8086 fortæller det er en enhed fra Intel, mens xxxx vil fortælle præcis hvilket netkort der er tale om.
Avatar billede 300m Mester
09. december 2018 - 15:42 #23
Tak Ole
PCI\VEN_8086&DEV_1503&SUBSYS_80001025&REV_05
PCI\VEN_8086&DEV_1503&SUBSYS_80001025
PCI\VEN_8086&DEV_1503&CC_020000
PCI\VEN_8086&DEV_1503&CC_0200
Ved ikke om det er normalt at der skal være så mange??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2018 - 16:08 #24
Ja, det er forskellige måder at angive HardwareID på, og hvor enheden sidder i din PC - men vi skal egentlig bare bruge 8086 (som vi kunne gætte os til), og så 1503.

Det leder os til:

PCI    8086    Intel Corporation    1503    82579V Gigabit Network Connection

Det leder os til et velkendt sted: https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Intel-Network-Adapter-Driver-for-Windows-10?product=52963 - det er den samme som 220661 har linket til tidligere.

Da du godt selv kan vælge en fungerende driver, men den vender tilbage til den "defekte" efter genstart, vil jeg tro den "defekte" er listet med et nyere versionsnummer end den fungerende. Derfor vil Win10 hele tiden forsøge at vende tilbage til den der ikke virker. HardwareID er givetvis identisk for V og LM kortene - det er i hvert fald det normale, og derfor vil Windows ikke se forskel på de to kort.

Hent driveren fra ovenstående link, og læg på dit skrivebord.

Gå i enhedshåndteringen, højreklik på netkortet, vælg "Fjern enhed", og VIGTIGT - i næste boks vælger du også at fjerne selve driveren. Genstart PC´en, og gentag processen, til du har fået fjernet alle de gamle drivere, der ligger på systemet, og som Windows vil forsøge at aktivere netkortet med. Når du til sidst ikke længere kan slette driveren, er der ikke flere tilbage - så installerer du driveren du lagde på skrivebordet, og så BURDE det virke... (Det er IT - det er ikke altid det opfører sig logisk i forhold til mennesker :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2018 - 18:54 #25
Jeg er enig i #24 med at fjerne drivere til der ikke er flere og så prøve den nye driver.

En sidste ting der nogle gange kan være et problem er driversignering som Windows udfører for at tjekke driverens "ægthed". I sjældne tilfælde er man nødt til at deaktivere denne signering for at få en driver til at virke.
I dette tilfælde her burde det dog ikke være tilfældet da driver kommer fra Intel's side.
Avatar billede 300m Mester
10. december 2018 - 09:38 #26
Nej ihvertfald ikke til det her menneske Ole :))
Under install. af ny driver spørger den om "Modify" eller "Remove" ?
Er det den gamle driver der er tale om? For så er det vel "Remove" ikk' ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2018 - 09:51 #27
Det tyder på at hele "ProSet" programmet er installeret - så først bør du vælge "Remove". Gå også ind i kontrolpanelet, under "Programmer", og finde hvad du kan finde med Intel, Netværk og "ProSet", og afinstallere alt dette, før du installerer den ny igen. Ellers kan der gemme sig et backup-arkiv af de gamle drivere, som du risikerer at få installeret igen.

Når du installerer igen, så vælg i øvrigt så minimal installation som muligt - du har ikke noget at bruge "ProSet" m.m. til - du skal kun bruge driveren.
Avatar billede 300m Mester
10. december 2018 - 10:32 #28
Undskyld jeg spørger så meget Ole, men er virkelig på dybt vand her! Vil jo nødig at det hele går i "koks" :/
Nu har jeg pakket zip filen ud. Kan du give mig et hint hvad jeg skal lede efter.
Kan det passe at den skal hedde "SetupBD" i mappen der hedder "Winx64"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2018 - 11:19 #29
Hmm - jeg er ikke helt sikker på hvilken ZIP fil du omtaler? - du skulle gerne hente den fil der hedder PROWinx64.exe (Forudsat du kører 64bit Windows  ellers hedder den 32 til sidst).

Når du kører den, burde den starte et installations program op, hvor du vælger så lidt som muligt (ud over selve driveren, der burde være tvangsvalgt).

Jeg kan desværre ikke efterprøve det, da jeg ikke sidder på en maskine med samme netkort familie, og derfor får at vide at mit system ikke er supporteret. Men kigger jeg blandt de filer der ligger i installationen, kan jeg godt se de filer du nævner - dem skal du IKKE køre.

HVIS du på en eller anden måde har fået filerne ud af ProWinx64.exe filen, kan du slippe elegant videre ved at gå til netkortet i enhedshåndtering.
Højreklik på netkortet (eller den ukendte enhed, hvis der slet ikke findes driver til den), og vælg "Opdater Driver".
Vælg herefter "Gennemse computeren efter driversoftware", og angiv stien til de udpakkede filer. Så vil den selv søge undermapperne igennem, og finde den rigtige driverfil.

Der ligger MANGE forskellige driverfiler - derfor skal du ikke selv til at køre noget...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2018 - 11:23 #30
Nu fik jeg lånt en PC med netkort i den familie, og har prøvet installationen.

Du får et hiraki med 3 installerbare muligheder - du skal KUN vælge den øverste - "Device Drivers". Dvs. du skal fravælge "Intel Proset" og "Intel Advanced Network Services". så burde resten ske af sig selv.
Avatar billede 300m Mester
10. december 2018 - 13:36 #31
Stor tak for din tålmodighed Ole!
Nu har jeg fulgt dine anvisninger til punkt og prikke.
Efter genstart var alt fint, men efter at jeg lukkede den helt ned og startede op igen var den desværre gal igen :((
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2018 - 14:21 #32
Ja så ebber det snart ud med gode idéer :-)  måske er netkortet ved at stå af... - et nyt koster heldigvis ikke alverden, men alligevel....

En sidste ting - gå i egenskaber for netkortet (Højreklik på det, indstillinger), og find fanen "Størmstyring".
Fjern hakket "Tillad at computeren slukker denne enhed for at spare strøm".

Det er et sidste skud - det har stort set aldrig hjulpet på noget jeg har været blandet ind i, men er et meget yndet fejlsøgningstrin blandt netværksfolk.
Avatar billede 300m Mester
10. december 2018 - 15:13 #33
Strømstyring er prøvet, men efter opdatering fjerner jeg dem lige igen og ser hvad der sker :/ Ellers må jeg jo bare fortsætte med at søge efter hardware ændringer hver gang jeg starter PC :-))
Men igen, stor tak til dig Ole, og også til dig 220661. Prisværdigt at I vil bruge så meget tid på at forsøge at hjælpe os "amatører"
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2018 - 16:19 #34
Prøv at gå i BIOS og se om der er noget strømstyring der. Er der deaktiver alt strømstyring derinde.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2018 - 16:20 #35
Håber der er dette så du ikke skal bøvle hver gang du logger på. Det burde kunne løses :-)
Avatar billede RogerWilco Seniormester
14. december 2018 - 20:40 #36
Lidt søgning på nettet viser, at du ikke er alene med dette problem. Der er nogle forskellige løsningsforslag, men det der oftest nævnes som en løsning er, at Microsofts "snyde-nedlukning" af Windows gør, at netkortet ikke lukkes ordentligt ned og derfor ikke kan startes ordentligt igen.

Prøv at lave en genvej på skrivebordet, og indtast så dette:
shutdown /f /s /t:0

Tryk Næste og skriv f.eks. "Luk ned" som beskrivelse.
Dobbeltklik så på denne genvej hver gang du vil lukke Windows, i stedet for at bruge startmenuen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. december 2018 - 21:05 #37
Hvis det er tilfældet (det kunne faktisk godt tænkes), så er det da lettere at slå hurtig start helt fra: https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/all/fordele-og-ulemper-af-windows-10s-fast-startup/d487c656-0ec2-4708-916c-e706970af228
Avatar billede RogerWilco Seniormester
14. december 2018 - 21:32 #38
#37  tja - jeg er nok bare miljøskadet, og vil gerne have mulighed for begge metoder.  (c:
Avatar billede 300m Mester
15. december 2018 - 10:31 #39
Hej RogerWilco, og også til dig igen ole_madsen :-)
Nej jeg kan også se at jeg langfra er den eneste med samme problem RogerWilco.
Her kommer lige en update siden sidst ole_madsen.
Desværre begyndte den at drille mere efter vores ændringer, bl.a var der gange ved opstart hvor netkortet slet ikke var der før jeg genstartede.
Kan ikke lade være med at tænke på om det var fordi den ikke kunne finde "Intel(R) 82579LM Gigabit Network Connection" mere ole_madsen? Det var jo den jeg kunne se når der ikke var netforbindelse. Som jeg beskrev er det jo 82579V der fungerer. Ved ikke om min undring giver mening?
Nå, men heldigvis havde jeg oprettet et gendannelsespunkt før vi startede på ændringene som jeg så benyttede mig af, og nu er der gået 2 dage uden problemer. Jeg tvivler dog på om det bare er en stakket frist :-/
Skulle problemet starte igen vil jeg helt sikkert prøve dit forslag som jeg ikke selv er stødt på i min søgen RogerWilco og takker for din interesse også!
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2018 - 10:34 #40
Har du prøvet at deaktivere driver signering som jeg beskrev tidligere? #25
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2018 - 11:02 #41
Driversignering er udelukkende et advarselsflag fra Windows om, at den driver man er ved at installere, ikke har været forbi Microsoft til godkendelse. Det kan ikke være et problem i dette tilfælde, da alle de drivere vi arbejder med alle er signerede.

Gendannelse er noget jeg selv tænker alt ALT for sjældent på :-) - så selv om det er åbenlyst, synes jeg det er godt fundet på. Lad os håbe det holder...
Avatar billede 300m Mester
15. december 2018 - 11:08 #42
Tror jeg venter med at rode mere med det til hvis/når problemet opstår igen.
Det begynder at knibe med tid og overskud. I morgen skal jeg hente min lettere demente gamle far's laptop som han igen, igen har "aflivet" og som han forventer at jeg lige får liv i igen :-(  Så det kan være jeg får brug for din venlige ekspertice igen hvis jeg må?
Avatar billede 300m Mester
15. december 2018 - 11:11 #43
Tak ole_madsen!
Avatar billede 300m Mester
02. januar 2019 - 10:06 #44
Hej igen, og godt nytår!
Synes lige I alle fortjener en lille update :-)
Som bekendt vokser træerne ikke ind i himlen, så efter en god uge stod jeg tilbage med det velkendte problem + lidt ekstra. Nu forsvandt netkortet fuldstændig ved opstart hver gang, og jeg måtte genstarte.
Jeg er nu tyet til dit løsningsforslag RogerWilco. Dog har jeg benyttet mig af ole_madsen's link, og jeg har altså kraftig på fornemmelsen at du har ramt hovedet på sømmet RogerWilco, den har ihvertfald kørt upåklageligt siden!!
Jeg vil igen sige 1000 tak for jeres hjælp! Ville jo gerne give points, men det gør man jo ikke mere vel?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. januar 2019 - 10:44 #45
Fedt at du har fundet en måde at køre på - når nu udstyret ikke vil som det er designet :-)

Nej, der bruges ikke points, men du skulle gerne have muligheden for at markere de "besvarelser", der har hjulpet dig.