Avatar billede ps76 Forsker
10. december 2018 - 12:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Reducere fotostørrelse

For at gøre min hjemmeside hurtigere forsøger jeg at reducere størrelsen på nogle af mine fotos. Nogle er helt oppe på 7-8 mb...Der er tale om et slideshow, hvor der er et lille thumbnail, som ved klik viderestiller til fuldskærm af samme billede. Og det er dette sidste, jeg vil reducere - men ikke i fysisk udstrækning på skærmen, kun i mb størrelse, vel vidende, at det betyder en reduktion af kvaliteten også selvfølgelig. Jeg tænker at en størrelse på ca. 1-2 mb vil være passende.
Jeg har forsøgt med forskellige online compression programmer - men de resulterer alle i at billedet også bliver mindre på skærmen.
Kender I noget jeg kan bruge, som giver compression, altså uden at reducere fysiske størrelse?
Avatar billede mort1 Ekspert
10. december 2018 - 13:12 #1
Prøv denne, som faktisk, efter min mening, er ret god, til det du efterlyser, og flere andre ting.
https://imageresize.org/
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2018 - 13:48 #2
brug irfanview og lav en jpeg kompression på 50%, så burde det gøre jobbet
https://www.irfanview.com
Avatar billede ps76 Forsker
10. december 2018 - 14:14 #3
Mort1 - har prøvet dit forslag, men giver samme resultat. Mindre billede på skærmen.  Det oprindelige billede jeg lige nu forsøger med, er 5.3 mb, 3775x2246. Det nye billede efter at have brugt "imageresize" er 1 mb, men samme dimensioner, 3775x2246. Så jeg forstår ikke helt, hvorfor det fysisk bliver mindre. Er det ikke disse to tal, 3775x2246, der afgør hvor stor det vises? Men jeg prøver også lige irfanview.
Avatar billede Slater Ekspert
10. december 2018 - 16:37 #4
Ja, der er noget helt andet galt her. Dimensionerne er den synlige størrelse af billedet. Hvis dimensionerne er de samme, så er billedet også samme viste størrelse.

Hvis du ser noget andet, så må det være din viewer der zoomer ud af en eller anden grund, eller lignende.
Avatar billede mort1 Ekspert
10. december 2018 - 16:46 #5
Dette online program er også en mulighed, udfordringen er, at hvis man vil bruge gratisudgaven så må billederne max være 5 MB per stk.
https://tinypng.com/
Avatar billede mort1 Ekspert
10. december 2018 - 17:06 #6
Jeg forstår heller ikke, at billedet bliver mindre. Hvis du skal bevare størrelsen, skal du kun ændre i punkt 3 - Optimize Your Image (optional), hvor du nok skal vælge nederste punkt "Average Image Quality" for at få optimal kvalitet / størrelsesforhold.

Men når du har fotos på 7 - 8 mb, så er der et eller andet der siger mig, at billederne er MEGET store, større end de normalt vises på en almindelig skærm - Prøv at kigge på din skærmopløsning (H x V), og formindsk så dine billeder så de har samme størrelse.
Avatar billede ps76 Forsker
10. december 2018 - 19:17 #7
Nå, nu har lavet en masse forsøg, og - som forventet - er det nok mig, der har lavet en fejl under upload. Jeg skal åbenbart ikke uploade thumbnail - kun selve billedet. Så laver den selv en thumbnail.
Men jeg vil gerne vide hvilken størrelse de uploade bileder har for at sikre, at de ikke bliver for store. Ved ikke lige hvordan jeg ser det.
Jeg har f.eks. nu uploaded det samme billeder i to størrelser - se linket.
Dels den originale - ca. 5.5 mb - og dels i en reduceret str. på ca. 1 mb. GIver det mening - og passer størrelserne? Link: http://www.granvista.dk/webtest/strand.html
Avatar billede mort1 Ekspert
10. december 2018 - 19:50 #8
Jer er ikke ved min pc, men mener, at hvis man formindsker et billede, så står både det originale og det nye format i et skema på siden
Avatar billede kurtba Ekspert
10. december 2018 - 22:35 #9
Begge dine billeder ser fine ud hos mig og har samme størrelse.
Jeg bruger gerne dette program, når jeg skal ændre størrelse på billeder. Man kan faktisk formindske dem ret meget, uden at der sådan lige bliver en synlig forringelse af billedet.
https://www.bricelam.net/ImageResizer/
Avatar billede ps76 Forsker
10. december 2018 - 23:45 #10
Jo, men der er jo fire billeder. De to små - og så de to store, når man klikker på de små. Har du mulighed for at se hvor stort hvert enkelt af disse er? De små - thumbnails - skulle gerne være samme str., måske ca. 10 kb, og de store henholdsvis 1 mb og 5 mb hvis det virker som det skal...?
Avatar billede ps76 Forsker
11. december 2018 - 14:55 #11
Okay, nu har jeg lagt alle billeder op. I kan se dem her: www.granvista.dk/webtest - og ved at klikke på billedserierne nederst, Huset, Stranden osv.
Mit eneste problem er, om de små thumbnails skulle være mindre, altså ikke fysisk, men i kompression. Jeg er ikke klar over, om programmet selv reducerer dem, når de bliver lagt ind, for hvis de er samme størrelse som de bagved liggende fullsize, så vil det jo tage alt for lang tid at loade dem. Men ved ikke hvordan jeg ser størrelsen på dem, efter de er uploadet...?
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 18:56 #12
Du bør komme under 500 Kb
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 20:47 #13
Det er jo helt vildt. Rt af de små billeder er ´på 3879 x 2425 pixel
Avatar billede Jakobf Juniormester
06. juni 2019 - 09:19 #14
Jeg kan se at spørgsmålet blev stillet for et halvt år siden, men det er ikke markeret som løst endnu. Der er nogle gode bud ovenover, men hvis du leder efter flere, har jeg to bud. Det ene er et online værktøj, som hedder optimizilla (https://imagecompressor.com). Her kan du selv skalere op og ned i størrelsen i forhold til billedets skarphed.
Det andet bud er et wordpress plugin, Smush. (https://da.wordpress.org/plugins/wp-smushit/)
Jeg har tidligere brugt optimizilla med stor glæde, men jeg bruger nu Smush på vores side https://www.timeplan-software.com. Det fungerer virkelig godt, da jeg har indstillet den til altid at optimere billedstørrelser automatisk, uden at den ændrer ved pixcelstørrelsen. Klar anbefaling herfra.