Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
10. december 2018 - 13:52 Der er 3 kommentarer

Knappen seperatortegn sætter ikke standard tusindtalsseparator

Hej Eksperter.

Efter at have skiftet maskine, herunder fra Windows 7 til Windows 10, sætter knappen "separatortegn" med symbolet "000" (båndet hjem -> tal) ikke længere standard tusindtals separator ind.

Jo, godt nok kommer de dejlige punktummer (og komma) ind, men den laver også "luft" til højre i cellen, så tallene står og flagrer centralt eller mod venstre afhængig af cellens størrelse.

Hvis jeg på cellerne efterfølgende går ind og kigger formatet (formater celler) har knappen fået ændret formatet til

Revision
2 decimaler
Ingen symbol

i stedet for det jeg plejer

Tal
2 decimaler
Benyt tusindtalsseparator

Nogen dygtige bud?
Avatar billede Daffodil Professor
11. december 2018 - 09:06 #1
Hvis du ser på ledeteksten under knapper "000" vil du se at den ændrer formatet for cellen til Revision uden et valutasymbol.

Min gamle læremester i excel sagde altid at knappen "000" kun skulle anvendes hvis man var revisor. Hvis man ønskede en tusindtalsseparator skulle man ind i celleformateringen  og tildele tusindtalsseparatoren.

At anvende knappen "000" er nemt og bekvemt, men giver nogle andre udfordringer.
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
11. december 2018 - 10:30 #2
Hejsa,

Jeg er faktisk revisor, så jeg følger din læremester :)

Jeg undrer mig dog over, at jeg i +10 år har brugt knappen "000" uden problemer, ligesom det undrer mig, at en funktion, som jeg tænker må være så ofte brugt, ikke ligger som standard længere uden at skulle ind i formater celler dialogboksen.

Ledeteksten når jeg holder musen over 000 knappen lyder:er

"Separatortegn
Formater med tusindtalsseparator"

men jeg er enig i, at den formaterer til "revision uden valutasymbol"
Avatar billede Daffodil Professor
11. december 2018 - 10:52 #3
Ledeteksten i min er:

Seperatortegn

Brug tusindtalsseperator i visning af cellens værdi.

Herefter ændres formatet i cellen til Revision uden et valutasymbol.