Avatar billede Slettet bruger
11. december 2018 - 17:06 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

SSD og Trim

Harddisk Sentinel skriver, at Trim funktionen er slået fra, men på nettet læser jeg, at cmd :fsutil behavior query disabledeletenotify viser Trim status, og den viser: https://picee.dk/6530-trim så Trim skulle være slået til?
In the output, take a look at the DisableDeleteNotify value. If it is 0 (zero), then TRIM is enabled by the operating system. If it is disabled, then the value of DisableDeleteNotify will be 1.
Sentinel plejer at vise rigtigt, så nu ved jeg ikke, om jeg har Trim eller ej.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2018 - 17:12 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 17:14 #2
I følge siden her skal værdien være 0 når den er aktiveret:
https://www.digitalcitizen.life/simple-questions-what-trim-ssds-why-it-useful
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 17:15 #3
Så jeg er enig i at den er aktiveret :-)
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2018 - 17:16 #4
Har du prøvet at køre Samsung Magician, forudsat din SSD er af dette fabrikat?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 17:18 #5
Bruger selv Samsung og i programmet kan man såvidt ikke se om trim funktion er til eller ej??
Eller ser jeg et forkert sted henne?
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2018 - 17:22 #6
#4 Det er desværre ikke en Samsung, det er en 476GB Hitachi , som fulgte med PC.
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2018 - 17:24 #7
#5 på startsiden står der TRIM status (er hos mig angivet som enabled).
Indstiller også Over Provisionering, der er meget vigtig.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2018 - 17:50 #8
#7  Over Provisionering, hvad er det?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 22:13 #9
#8 Der tilsidesættes plads på ssd drevet så det ikke kører tom for plads til at arbejde på. En ssd skades betydeligt hvis den ikke har denne plads. Samsung har denne funktion i Magician.
Er ssd partioneret vil den lægge den friplads på D drevet.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2018 - 22:40 #10
Jeg vidste godt, at der ikke må bruges mere end 90% af en SSD og helst mindre.
Men jeg vidste ikke, at friplads blev lagt på en anden partition.
Nu kan det så ikke blive D-drevet hos mig, for det er en mekanisk Toshiba 2 TB disk.
Den har jeg til backup og til filer og videoer, som ryger ud og ind, så jeg ikke skriver så meget på SSD. Læsning skulle ikke slide på den.
Jeg forstår faktisk ikke, at friplads for C-drevet kan ligge på en anden partition.
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2018 - 22:54 #11
#10 Jeg tror I taler forbi hinanden.
#9 skriver, at hvis din ssd er partioneret (dvs. med både C og D (eller flere partioner)), så vil over provisionering ligge på sidste trin. Det kan selvfølgelig ikke ligge på en anden fysisk disk.

Efter min mening, er der ikke behov for at partionere mindre SSD diske.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 23:01 #12
#11 Rigtigt.
Læste et sted at har men ikke Over Provisionering på det program til at justere på SSD, så skulle det være det sammen med at man har en ikke allokeret drev på ssd drev som den kan bruge.
Men har disken plads har man så behov for at køre Over Provisionering ink?
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2018 - 23:18 #13
#12 Jeg ved det ikke. Læste meget om ssd og trim på nettet i forbindelse med trim på en ssd efterinstalleret på diverse Mac’s. I macOS skal du slå trimfuntionen til manuelt eller bruge et program. I Windows 7 og nyere skulle styresystemet selv detektere og slå det til.
Som jeg ser det betyder overprovisionering i Samsung Magician, at ca. 10% af pladsen efterlades ikke allokeret. Noget tyder på, at hvis man reducerer c-drevet med ca. 10% og efterlader resten ikke allokeret, så opnår du det samme. Der er sikkert nogen her, der ved meget mere om emnet.
Jeg har primært brugt Samsungs ssd’er og har fulgt retningslinierne for disse.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2018 - 23:42 #14
Denne artikel giver en sjov ide om hvorfor over provisionering er vigtig.
https://www.seagate.com/gb/en/tech-insights/ssd-over-provisioning-benefits-master-ti/
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 23:51 #15
Der er også denne video her:
https://www.youtube.com/watch?v=Q15wN8JC2L4
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2018 - 00:07 #16
Ok fint, men irriterende overfrisk fyr :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2018 - 16:49 #17
Problemet er løst. Sentinel var for gammel. Efter jeg installerede en ny version viser både ydelse og sundhed 100% og at Trim er sat til.

Så jeg vil bare sige tak for de interessante indlæg, som der kan læres noget af.😊