Avatar billede mort1 Ekspert
11. december 2018 - 18:20 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

CD/DVD virker ikke

Min gode gamle pc finder/starter ikke CD/DVD drevene. Når jeg går i enhedshåndtering får jeg at vide, at "Denne enhed virker korrekt" rart at vide, men hvorfor kører mine 2 drev så ikke ? Der har på den ene ikke været hændelser siden maj, den har virket ok.
Den anden har følgende hændelser i slutningen af november: Enheden blev slettet, og senere: Enheden blev ikke konfigureret - og 2 mere, som er forsvundet nu, medens jeg sidder og checker dem.
Hvad er det jeg skal ind og kontrollere / gøre ?
Der er ikke tale om nye sager, så hvis de er gået i stykker, så har de måske tjent den tid de skal. Blot underligt, at det er sket næsten samtidig - og så det med, at den ene er slettet
Avatar billede mort1 Ekspert
11. december 2018 - 18:29 #1
Begge DVD drev vises når jeg går ind i "Denne Computer"
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2018 - 19:07 #2
de er nok døde. de holder typisk 2-4 år så dør de bare.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 19:21 #3
#2 Mærkelig udtalelse. Jeg har da drev der er over 10 år gamle og har brændt langt over 1000 skiver.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 19:21 #4
Hvilket system kører din gamle pc mort :-)
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2018 - 19:22 #5
Har du to CD/DVD-drev?

Som sidwave skriver, den slags har det med at holde op med at virke efter et stykke tid. Hvor gamle er drevene? Og hvilket styresystem?

Før du går i gang med at udskifte dem, så kig på linket herunder:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/314060/your-cd-or-dvd-drive-is-not-recognized-by-windows-or-other-programs

Start med "Metode 4", prøv derefter "Metode 1". Hvis ingen af dem virker, så kom tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2018 - 19:23 #6
Enig milter
Disse test skal man da altid udføre når man har problemer med cd drev :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
11. december 2018 - 20:35 #7
Hvad siger din Enhedshåndtering?
https://ibb.co/QmrGVFt
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2018 - 20:45 #8
#7.

Kopieret fra spørgsmålet:  "Når jeg går i enhedshåndtering får jeg at vide, at "Denne enhed virker korrekt"
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2018 - 21:14 #9
jeg har ligesom set det her spørgsmål mange gange herinde.
drev holder pludselig op med at virke. der er intet man kan gøre, de dør bare.
et drev koster 200 kr, og det hjælper ingenting at købe "mærkevare"
Avatar billede mort1 Ekspert
11. december 2018 - 21:22 #10
Jo, men to drev samtidig, måske. Jeg har et par stykket i kælderen, prøver et af dem, så tager vi den derfra.
Har ingen problemer med at skifte drevet, er der ellers noget jeg skal være Ops på, eller gå selve installationen af sig selv?
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2018 - 21:30 #11
#10.

Har du prøvet forslagene i #5?
Avatar billede mort1 Ekspert
11. december 2018 - 22:07 #12
Jeg har endnu ikke afprøvet nogle af forslagene, og det bliver desværre nok ikke før torsdag. Jeg orienterer selvfølgelig, når der er en løsning, eller opstår nye problemer  ;-)
Avatar billede mort1 Ekspert
13. december 2018 - 15:12 #13
Tak for input - Milter (5 #)  gav delvis løsningen idet øvelsen (pkt. 4) fik det ene drev til at fungere, det andet drev, som jeg reelt ikke længere har noget at bruge til, forblev dødt.
Jeg gjorde dog, som jeg havde "truet" med, gik i kælderen og fandt et andet gammelt CD/DVD drev og satte i maskinen, så nu virker begge - Dog undrer det mig, at når jeg for at teste, har puttet en cd eller dvd i et af drevene, så sker der ikke en dyt, før jeg går ind i Denne Computer eller Stifinder på det relevante drev. Tidligere synes jeg at cd'en automatisk startede afspilningen -
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2018 - 16:19 #14
Det er fordi automatisk afspilning er sat til "foretag intet"
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2018 - 16:56 #15
Skriv automatisk afspilning i søg og åbn den.
Vil mene den her står til foretag intet :-)
Avatar billede mort1 Ekspert
13. december 2018 - 18:27 #16
220661 - Tak for dit svar - jeg får valgmuligheder for "Flytbare, drev" "Hukommelseskort", "Mobiltelefonen" og Fotoapparat", de var allerede indstillet,  men der er ikke CD/DVD afspillere som en mulighed
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2018 - 12:43 #17
Er den aktiveret i toppen?
På min pc her med win 10 pro vises dvd som et flytbart drev og spørger hvad jeg vil gøre. Her kan jeg vælge åbn mappe for at se filer eller foretag intet. Er det musik får jeg valget med VLC media player
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2018 - 12:46 #18
Hvis du har dvd i, kan du højreklikke på den fra denne computer og vælge åbn automatisk afspilning. Her kan man vælge om den skal vise mapper og filer eller foretage intet.
Avatar billede mort1 Ekspert
14. december 2018 - 13:07 #19
220661 - Tak det var svaret - Jeg kører også Win 10 Pro - så det er det samme vindue vi ser når vi åbner, men jeg havde nok i tankerne at man skulle finde et sted, hvor man valgte "Automatisk afspilning", og så gjorde den det, uanset om det var lyd, billede eller tekster.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2018 - 13:13 #20
Gå i kontrol panelet og vælg automatisk afspilning. Måske du bedre kan rette det til der :-)
Avatar billede mort1 Ekspert
14. december 2018 - 13:27 #21
Ja det var det jeg manglede - I "gamle dage" var "kontrolpanel" stedet, hvor man foretog den slags, i dag er kontrolpanelet gemt så godt, at man skal lede efter det.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2018 - 13:28 #22
Ja. Jeg har bevist lavet en genvej på skærmen :-)
Avatar billede mort1 Ekspert
14. december 2018 - 13:54 #23
Det har jeg også - Nu